Laura Bliekendaal spreekt dagelijks mensen die het financieel lastig hebben. Als medewerker bij de Preventiedesk helpt zij samen met haar collega’s klanten waarbij het financieel even wat minder gaat. We merken het allemaal. De kosten voor levensonderhoud worden steeds hoger. Voor sommige klanten wordt het zelfs zo duur dat zij nog maar moeilijk aan hun financiële verplichtingen, zoals bijvoorbeeld hypotheeklasten, kunnen voldoen.

In dit interview vertelt Laura graag waarvoor je bij de Preventiedesk kan aankloppen en deelt zij haar belangrijkste tips en adviezen.

Stel, je maakt je zorgen over je financiën. Wat kan je dan doen?
‘Een van de eerste dingen die ik mee wil geven: als het financieel minder goed gaat, mag je altijd om hulp vragen. Bijna elk bedrijf heeft een afdeling die je kan bellen als je je zorgen maakt over betalingsverplichtingen. Mijn afdeling is er speciaal voor deze klanten’ 

 

Wanneer moet je aan de bel te trekken?
‘Dat kan altijd. Ook als je even het overzicht kwijt bent of als je je onzeker voelt over je financiën in de komende maanden. Ik word vaak pas benaderd door klanten als hun financiële situatie is veranderd, bijvoorbeeld vanwege arbeidsongeschiktheid of bij grote life events zoals een scheiding. Maar we kunnen ook meedenken als de noodzaak niet direct heel groot is. De drempel om te bellen is vaak onnodig hoog.’ 

 

Waarom is de drempel zo hoog?
‘Dat kan voortkomen uit angst. Klanten vragen ons opvallend vaak of ze hun woning uit moeten als ze de hypotheek niet kunnen betalen. Misschien zijn ze bang dat wij ze uit de woning gaan zetten en wachten ze daarom met bellen. Maar ons doel is juist altijd om ervoor te zorgen dat de klant daar kan blijven wonen. We proberen mensen dan ook altijd eerst gerust te stellen.’ 

 

Wat kunnen mensen doen als ze zich zorgen maken over hun financiële situatie?
‘Het helpt vaak al om een duidelijk overzicht te maken van de inkomsten en uitgaven. Vaak weten mensen niet goed waar hun geld naartoe gaat. Wie is de energieleverancier? Welke verzekeraar heb je? Als je dat eenmaal weet, kan je misschien iets aanpassen. Bijvoorbeeld door je situatie te vergelijken met gemiddelden (Persoonlijk Budgetadvies is hiervoor een praktische tool van het Nibud). Zijn telefoon- of energiekosten opvallend hoog? Dan raden we klanten aan te bellen met hun leveranciers. Samen kunnen ze kijken waar dat door komt en of er een oplossing is. Soms kan je op zo’n manier al net die 100 euro die je maandelijks tekortkomt besparen.’ 

 

Valt er op dit moment nog iets te doen aan hoge energierekeningen?
‘Dat is nu natuurlijk lastig. Ik raad mensen om te beginnen altijd aan de app van hun energieleverancier te downloaden. Daar kan je in zien wat je verbruik is. Als je dat goed in de gaten houdt, weet je in ieder geval wat je kan verwachten.’ 

 

Wat als je echt niet rondkomt?
‘We snappen dat het niet gemakkelijk is om te vertellen dat je de hypotheek (misschien) niet meer kan betalen. Toch is dit de eerste stap op weg naar een mogelijke oplossing. Bel of mail ons daarom gerust. Het liefst zo snel mogelijk. Dan kijken we samen hoe we een mogelijke betalingsachterstand van je hypotheek kunnen voorkomen of beperken.’ 

 

Heb je nog handige bespaartips?
‘Ik adviseer vaak om boodschappenbonnetjes te bewaren. Wekelijks boodschappen doen in plaats van dagelijks, zorgt er bovendien vaak voor dat je minder uitgeeft. Zeker als je daarbij een budget in je achterhoofd houdt. Mensen worden daar vaak heel fanatiek in. Het is wel belangrijk om het samen te doen; ik voer ook altijd gesprekken met de partner erbij, zodat de neuzen dezelfde kant op staan.’
 

Meer informatie

5 bestemmingen overwaarde

Meer met je hypotheek

Toe aan je huis veranderen, maar op zoek naar financiële middelen? Er is er veel mogelijk met een eventuele overwaarde.

Wonen is...

Bekijk ook eens de artikelen uit de andere categorieën.