Heerlijk zo’n nieuwbouwwoning waar alles nieuw is en je je de komende jaren waarschijnlijk geen zorgen hoeft te maken over het onderhoud. Ook is nieuwbouw vaak energiezuiniger dan bestaande bouw en kan je veel nog indelen zoals jij dat prettig vindt. Zoals het aantal kamers, de keuken en de badkamer.

Financieel zitten nieuwbouw en bestaande bouw wel anders in elkaar, dus dat leggen we je graag even uit. 

Past nieuwbouw bij jou?

Of nieuwbouw bij je past, hangt ook af van je woonwensen. En wanneer wil je verhuizen? Het kan best even duren voordat je nieuwbouwwoning klaar is. Zet je wensen op een rij om je keuze te maken.

De verschillen met een bestaand huis

De prijs: vrij op naam of kosten koper

Als je een bestaand huis koopt, kan je onderhandelen over de prijs. Bij nieuwbouw staat de prijs zo goed als vast. Je koopt vrij op naam. Dat betekent dat een aantal kosten al in de koop-aanneemsom zitten, zoals de notariskosten. Er zijn ook kosten die je daarnaast nog moet betalen, zoals de kosten van de kadastrale uitmeting en btw. Voor een bestaand huis betaal je kosten koper. Dit zijn kosten die bovenop de prijs van de woning komen. Zoals overdrachtsbelasting, makelaarskosten, taxatiekosten en de kosten van de transportakte. Sommige kosten kan je aftrekken van de belasting. 

Koopovereenkomst

Het begin van de financiering van je nieuwe huis is de koopovereenkomst. Bij een bestaand huis is dat 1 document dat je ondertekent. Voor nieuwbouw zijn er 2 documenten die je voor de koop ondertekent: een koopovereenkomst voor de grond en een aannemingsovereenkomst voor de bouw van het huis.

Persoonlijk Verhuisgesprek

Wil je weten wat voor jouw persoonlijke situatie de mogelijkheden voor je hypotheek zijn als je verhuist? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch Verhuisgesprek met onze verhuisexperts. In 1 gesprek alles op een rij. Bel of mail ons voor een afspraak op 033 – 752 50 00. Dat kan van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Of stuur een mail naar service@florius.nl.

Hypotheek betalen

Bij nieuwbouw weet je van tevoren meestal niet wanneer je je hypotheek gaat betalen. Dat hangt af van de datum waarop de grond wordt overgedragen. Op het moment dat de grond vrijkomt, teken je de hypotheekakte bij de notaris en kan je het hypotheekbedrag gebruiken. Met dit bedrag betaal je voor de grond en bouwwerkzaamheden die al zijn uitgevoerd. Het bedrag dat overblijft, wordt in een bouwdepot gehouden. Vanaf het moment dat de grond vrij is gekomen, betaal je elke maand aflossing en rente voor je hypotheek. 

Als je een bestaand huis koopt, betaal je voor je hypotheek vanaf het moment dat de woning via de notaris geleverd wordt.

Dubbele maandlasten

Heb je al een koop- of huurwoning? Dan kan je tijdens de bouw van je nieuwe huis te maken krijgen met dubbele maandlasten. Het is belangrijk om van tevoren uit te zoeken of je deze dubbele lasten wel kan betalen. Een onafhankelijk hypotheekadviseur kan vooraf uitrekenen wat de extra lasten per maand zijn en je daarover adviseren. 

Wanneer je een bestaand huis koopt, kan je ook te maken krijgen met dubbele lasten. Bijvoorbeeld als je je oude woning nog niet verkocht hebt. Het kan zijn dat je recht hebt op dubbele hypotheekrenteaftrek. Laat je ook hierover adviseren door een onafhankelijk hypotheekadviseur

Collectief Particulier Opdrachtgeverschap

Samen een nieuwbouwproject (laten) opstarten.

Bij Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) bouw jij samen met je toekomstige buren aan jullie eigen woonplan Dit kan gaan om een aantal woningen of een kleinschalige woonwijk. De grond kopen jullie gezamenlijk en ook de inrichting van de wijk gaat in samenspraak. Om ervoor te zorgen dat jullie woonproject in elk opzicht goed verloopt, richten jullie een vereniging of stichting op. Deze vereniging of stichting stelt een procesbegeleider aan en samen betrekken jullie een aannemer en architect. De financiering regelt iedereen afzonderlijk en dat kan natuurlijk ook bij Florius


Meer over het financieren van een CPO-project

Antwoord op je vragen

Als je gaat verhuizen kan je een nieuwe hypotheek afsluiten. Soms kan je gebruikmaken van de Florius Verhuisregeling. We bespreken je mogelijkheden graag met je tijdens een vrijblijvend telefonisch Verhuisgesprek. Tijdens dit gesprek kan je direct al je vragen over verhuizen en hypotheken stellen aan onze verhuisexperts.

Je ondertekent 2 documenten bij de notaris:

  • De leveringsakte
  • De hypotheekakte

De leveringsakte is het bewijs voor de wet dat jij de nieuwe eigenaar bent van de grond en de woning die gebouwd wordt. De hypotheekakte bevestigt dat je geld leent van ons en dat de lening bedoeld is voor het huis dat je koopt. Het huis is het onderpand voor de lening. 

Je hebt bij ons de keuze uit 4 hypotheekvormen en 2 hypotheeksoorten. Het verschil tussen de 2 hypotheeksoorten is de periode tussen het moment dat je de hypotheekofferte van ons ontvangt en het moment dat u je kan verhuizen. Met de Florius Profijt twaalf Hypotheek kan deze periode tot wel 12 maanden duren. Deze hypotheek is er speciaal voor de koop van nieuwbouw of als je om een andere reden lang moet wachten tot je kan verhuizen. Met de Florius Profijt drie plus drie Hypotheek heb je tot maximaal 6 maanden de tijd om te verhuizen.

Jouw hypotheek bij verhuizen

Heb je het besluit genomen om te gaan verhuizen? Wat gebeurt er dan met de hypotheek die je al hebt?

Meer informatie

Als je gaat verhuizen

Wat moet je allemaal regelen als je gaat verhuizen? En wat zijn de mogelijkheden voor je nieuwe hypotheek? Bekijk onze tips.

Jouw maximale hypotheek

Of je nu je hypotheek verhuist naar je nieuwe woning, je hypotheek oversluit of een nieuwe hypotheek afsluit, het is handig om te weten wat je ongeveer kan lenen en wat je dat per maand gaat kosten.

Wat als er iets verandert?

Een leven is nooit 30 jaar hetzelfde. Bij Florius begrijpen we dat. Daarom bewegen onze hypotheken met je mee. Wat er ook verandert.