Hypotheek afsluiten met zo min mogelijk stukken

Bij Florius is het in bepaalde gevallen mogelijk een hypotheek af te sluiten zónder dat je daar zelf alle benodigde documenten voor hoeft aan te leveren. Dit kan als je gegevens direct opgehaald kunnen worden bij de (overheids)bronnen die over deze gegevens beschikken. Zoals UWV, MijnOverheid en Mijnpensioenoverzicht. We noemen dit brondata.


Voor het gebruik van brondata biedt Florius jou en jouw adviseur 2 opties:

  • Via de Ockto-app
  • Via het klantportaal van je adviseur

In plaats van dat je zelf je documenten bij elkaar moet zoeken, geef je toestemming aan een applicatie om deze gegevens direct op te halen bij bijvoorbeeld MijnOverheid, UWV en/of Mijnpensioenoverzicht. Hierdoor wordt het zelf aanleveren van documenten zoals het identiteitsbewijs, de werkgeversverklaring, het inschrijvingsbewijs van je echtscheiding of je pensioenoverzicht veelal overbodig.

Bespreek met je adviseur welke optie in jouw geval gebruikt kan worden voor het ophalen van je gegevens.

Ockto-app

Wat is de Ockto-app?

De Ockto-app haalt je gegevens op een veilige en eenvoudige manier op bij officiële (overheids)instanties zoals MijnOverheid en UWV (ook wel overheidsbronnen genoemd). Daarna deelt Ockto deze gegevens met je adviseur en Florius.

Als je de Ockto-app doorlopen hebt, gebruikt je adviseur de brongegevens alleen voor je aanvraag. Op de website van Ockto vind  meer informatie.

Hoe werkt de Ockto-app?

Nadat je de Ockto-app gedownload hebt, opent Ockto 1 voor 1 de websites van de overheidsinstanties die de benodigde gegevens voor je aanvraag kunnen leveren. Bij iedere website log je in met je DigiD. Vervolgens laat Ockto in een overzicht zien welke gegevens het van deze website ophaalt. Pas als je akkoord bent, verstuurt Ockto ze via een beveiligde verbinding naar Florius. Als je de app afsluit, verwijdert Ockto de gegevens weer. Ockto bewaart dus niks. Wil je meer weten? Kijk dan het handige instructiefilmpje.

Goed om te weten: je kan de Ockto-app gebruiken voorafgaand of tijdens het gesprek met je adviseur. Als je voorafgaand aan je adviesgesprek je gegevens met hem en Florius wil delen, kan je adviseur een verzoek sturen naar je mijnFlorius-berichtenbox waarmee je vanuit huis Ockto kan gebruiken.

Via het klantenportaal van je adviseur

Via je adviseur

In dit geval worden de brondata opgehaald via het klantenportaal van je adviseur. Dit portaal is uitgerust met de software van Ockto, iWize of Veilig Ophalen. iWize en Veilig Ophalen zijn net als Ockto een dienst die je gegevens op kan halen bij de officiële (overheids)instanties zoals MijnOverheid, UWV en Mijnpensioenoverzicht. Zodat je dit zelf niet meer hoeft te doen. Dit maakt het delen van documenten zoals je identiteitsbewijs of werkgeversverklaring veelal overbodig.

Hoe werkt dit?

Jouw adviseur stuurt je een uitnodiging om in zijn klantenportaal een formulier in te vullen. Vanuit dit formulier log je, met behulp van DigiD, in op de websites van MijnOverheid, UWV en Mijnpensioenoverzicht. Als je alle stappen doorloopt, worden alle benodigde gegevens verzameld. Pas als je akkoord bent, worden deze gegevens gedeeld met je adviseur en Florius. Vraag je adviseur voor meer informatie over het delen van gegevens via zijn klantenportaal.

Is het gebruik van brondata veilig?

Jouw gegevens worden via een veilige verbinding gedeeld met je adviseur en Florius. De technische verbindingen zijn zo ingericht dat je gegevens alleen naar Florius en je adviseur worden verstuurd. Je bepaalt altijd zelf welke gegevens je ophaalt. En Ockto, iWize en Veilig Ophalen versturen deze alleen als je daarmee akkoord gaat. De gegevens worden alleen gebruikt voor de verhoging of nieuwe hypotheek.