Een Starterslening aanvragen kan soms weleens langer duren dan gehoopt. En dat kan best stressvol zijn. Hoe help je klanten zo snel mogelijk door het proces heen? Lent van Ede is kredietacceptant bij Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten en weet precies waar je als adviseur op moet letten.

 

Tip 1: Neem in je bod al wat extra tijd op

‘Probeer vooraf met de verkoper af te spreken dat de klant nét even dat weekje extra krijgt om de financiering rond te krijgen. Wij bellen met alle plezier een verkoopmakelaar om te bevestigen dat de doorlooptijd wat langer is. Dat scheelt een hoop stress voor de klant.’

 

Tip 2: Zorg dat je alle documenten klaar hebt liggen

‘Soms moet je klant een aantal werkdagen wachten op de toewijzingsbrief van de gemeente. Die tijd kun je gebruiken om alvast alle documenten te verzamelen die de klant straks bij SVn moet aanleveren.’


Tip 3: Maak zo snel mogelijk een SVn-acount aan

‘Zodra je de Starterslening hebt aangevraagd, sturen wij een mail met instructies om een “Mijn SVn” account aan te maken. Doe dat zo snel mogelijk en upload direct de verzamelde documenten, dan kunnen wij snel beginnen met de toetsing.’ 


Tip 4: Beheer ‘Mijn-SVn’ voor de klant

‘Je kunt als adviseur de aanvraag van “Mijn SVn” beheren. Dat zorgt vaak voor een snellere doorloop. Zorg er wel voor dat  het SVn-account op naam van de klant staat (en niet op jouw naam). Anders raakt het systeem in de war.’ 

Tip 5: Zorg dat SVn dezelfde documenten ontvangt als de eerste geldverstrekker

‘Dit gaat vaak mis. Als de documenten die wij binnen krijgen afwijken van die van de eerste geldverstrekker, komen we in de toetsing soms op een ander resultaat uit. Heel belangrijk: lever precies dezelfde documenten aan bij SVn als bij je eerste geldverstrekker. Dat scheelt een hoop tijd en gedoe.’

Tip 6: Vraag in het geval van een DUO-schuld alvast een officieel overzicht aan

‘Het komt vaak voor dat wij lukrake screenshotjes van DUO ontvangen, waar dan net niet alle informatie op staat die we nodig hebben. Terwijl DUO gewoon een overzicht voor hypotheekverstrekkers kan uitdraaien. Daarom is dit een belangrijke tip: zodra je weet dat je een Starterslening nodig hebt, vraag dan direct bij DUO zo’n overzicht aan. Het kost namelijk een paar werkdagen voor je die binnen hebt.’

 

Tip 7: Zorg bij zzp’ers voor een inkomensbepaling van een rekenexpert of grootbank én een KvK-uittreksel

‘We vragen een officiële rapportage waarin we kunnen zien hoe het toetsingsinkomen is berekend. Die kun je bij een onafhankelijke rekenexpert aanvragen, maar grootbanken mogen ze ook zelf opmaken. Check dan wel vooraf of de bank het hele rapport met SVn wil delen. Florius doet dat bijvoorbeeld graag. Maar bij sommige banken kan dit lastiger zijn.’

 

Tip 8: Check of je klant écht in aanmerking komt voor een Starterslening

‘Het klinkt als een open deur, maar neem de voorwaarden heel goed door. Als je als adviseur een situatie tegenkomt waar je over twijfelt, kun je het beste even contact opnemen. Het is zonde als later in het proces blijkt dat de klant helemaal niet in aanmerking komt voor de Starterslening, bijvoorbeeld omdat hij of zij ooit een huis heeft geërfd en dus geen starter meer is.’ 

 

Tip 9: Wees pro-actief…

‘Mocht er tussentijds iets veranderen in de situatie van de klant, laat het ons dan direct weten. Soms blijkt de eerste hypotheek achteraf bijvoorbeeld ineens hoger te zijn dan wij in onze toetsing hebben meegenomen; dan moeten we daar achteraan en dat levert weer vertraging op.’

 

Tip 10: …maar wees ook geduldig

‘We doen niet aan spoedaanvragen. Iedereen heeft stress, we willen de één daarin niet voor laten gaan op de ander. Het heeft ook geen zin om ons drie keer per dag te bellen voor een status-update. Sterker nog: die drie telefoontjes kosten ons evenveel tijd als het beoordelen van één dossier. Wees dus geduldig, we pakken echt alles op.’


Meer informatie over de Starterslening vind je hier: www.svn.nl/Starterslening

Tips en aandachtspunten voor een Florius hypotheek met een Starterslening

  • Vraag de Starterslening aan vóórdat je de aanvraag bij Florius indient, want de doorlooptijd bij SVn is langer.
  • Florius heeft een definitieve offerte nodig voor acceptatie van het dossier, geen rente-aanbod.
  • Bij een zakelijk inkomen heeft SVn de inkomensbepaling nodig om een definitieve offerte af te geven. Heb je een inkomensbepaling van Florius nodig? Geef dit dan bij ons aan.
  • De SVn-lening wordt ingeschreven achter de Florius lening, dus als tweede hypotheek.
  • De borgtochtprovisie NHG wordt ook betaald over de SVN-lening, deze wordt ingehouden op de hoofdsom van de Starterslening.

Maak het verschil voor starters

Elke doelgroep is anders en dat vraagt om maatwerk. Met de 'Maak het verschil' campagne zoomen we in op onze oplossingen voor verschillende doelgroepen. Zodat jij extra inzicht krijgt in onze mogelijkheden en écht het verschil kan maken voor jouw klant.
Lees meer over starters

‘Dankzij de SVn Starterslening kon ik mijn klant helpen aan een mooi appartement’

Een SVn Starterslening aanvragen voor een startende zzp’er: voor veel hypotheekadviseurs is het niet de eerste gedachte. Terwijl het nét dat zetje kan zijn dat de klant nodig heeft. Adviseur Mattias Littooij (39) van De Wit Assurantiën hielp er onlangs nog een klant mee aan zijn eerste huis. ‘Met wat handigheidjes verliep het aanvraagproces heel soepel.’
Lees het interview