PERSBERICHT
Amersfoort, 29 oktober 2021
De installatie van Florius tijdens de Dutch Design Week gericht op 65-plussers, of vitalo’s1 zoals Florius ze noemt, heeft vitalo’s en marktpartijen aan het denken gezet. De hypotheekverstrekker presenteerde van 16 t/m 24 oktober drie mogelijke toekomstige woonsituaties voor vitalo’s in het Vitalo Impact Lab, vanuit het inzicht ‘op tijd nadenken over je woonwensen voor later, maakt dat er straks meer mogelijk is’.
Florius gaat met de input die ze hebben opgehaald tijdens de Dutch Design Week (DDW) een keuze maken over de rol die de geldverstrekker kan en wil spelen om de groeiende groep vitalo’s op woongebied een zetje in de rug te geven. Bijvoorbeeld door te inspireren, faciliteren of financieren. Bij de installatie van Florius zijn tijdens de DDW veel woonconsumenten én marktpartijen met de geldverstrekker in gesprek gegaan over de woonwensen van vitalo’s.
Karin Polman, directeur van Florius: “We zijn erg enthousiast over onze deelname. We hadden veel bekijks met onze opvallende installatie en bezoekers wilden graag hun visie op hun woonplannen voor later met ons delen. We hebben gemerkt dat het onderwerp veel oproept. Veel mensen erkennen dat zij hun woonplannen voor een volgende levensfase liever uitstellen. Anderen zijn er al wel op tijd mee bezig, maar weten niet goed waar te beginnen. Of worden tegengehouden doordat ze niet weten waar te beginnen of het vele dat alternatief wonen, zoals wonen in een gemeenschap of het splitsen van een woning, vaak met zich meebrengt. We hebben veel contacten opgedaan en er zijn ons veel inspirerende projecten getipt. Daar gaan we de komende tijd induiken.”
Tijdens de Dutch Design Week heeft Florius met drie mogelijke, toekomstige woonsituaties vitalo’s en marktpartijen aangezet tot nadenken over woonwensen in de toekomst:
• een huis splitsen en delen met starters;
• een huis met behulp van technologie toekomstbestendig maken;
• op een bijzondere manier met anderen/andere vitalo’s samenleven.
Op florius.nl/dutchdesignweek zijn inspirerende cases te vinden.
Over de Dutch Design Week
De Dutch Design Week is met meer dan 350.000 bezoekers per jaar het grootste design evenement van Noord-Europa. Het evenement vindt jaarlijks in oktober in Eindhoven plaats. Tijdens de Dutch Design Week is design in al zijn facetten te zien en worden innovatieve oplossingen voor een verscheidenheid aan (sociale) vraagstukken gepresenteerd.
1 Vitalo is een door lezers van Trouw bedachte term, als alternatief voor de actieve 65-plusser.
Florius vindt dat een hypotheek met haar klanten moet kunnen meebewegen door het bieden van vooruitstrevende producten en diensten. Daarbij gelooft Florius in de kracht van onafhankelijk advies van hypotheekadviseurs. We zetten alles op alles om samen te zorgen dat de klant kan genieten van zijn woning. Of dat nu gaat om het huis dat hij vandaag op het oog heeft. Of over de woning waar hij over 30 jaar nog steeds zijn verjaardag viert. Florius is een handelsnaam van ABN AMRO Hypotheken Groep B.V. ABN AMRO Hypotheken Groep is een 100% dochter van ABN AMRO Bank N.V.