PERSBERICHT

Amersfoort, 28 april 2020

Vanaf vandaag accepteert Florius verhogingen op basis van brondata die is opgehaald binnen het eigen adviespakket. Werkt de adviseur met iWize en Accelerate? Dan kan hij de consument uitnodigen zijn data uit overheidsbronnen te delen om te gebruiken tijdens het hele proces; van advies, bemiddeling en nu dus ook acceptatie. Hiermee brengen iWize, Accelerate, HDN en Florius ‘verhogen zonder stukken’ naar het eigen adviespakket.

 

Minder schakels, minder moeite
Voor adviseurs die werken met Accelerate en iWize betekent dit een efficiënter en voorspelbaarder proces. Want dankzij brondata hoeft de consument stukken als het identiteitsbewijs en de werkgeversverklaring veelal niet meer aan te leveren. De consument hoeft zo minder moeite te doen om de documenten van het UWV en MijnOverheid te verzamelen. En de adviseur kan rekenen op minder administratieve rompslomp en het gemak van werken vanuit zijn eigen adviespakket.

 

De volgende stap richting aanvraag zonder stukken
Deze innovatie is het vervolg op Verhogen zonder stukken van Florius uit 2019 waarbij de opgehaalde brondata gebruikt werd voor acceptatie. Accelerate, HDN en iWize en Florius zetten nu samen de volgende stap richting een ‘hypotheekaanvraag geheel op basis van brondata’. En voegen zij voor de adviseur een extra mogelijkheid toe om brondata niet alleen te gebruiken voor de bemiddeling en acceptatie maar ook om dit tegelijkertijd te gebruiken voor het advies.

 

Data soepel door de keten dankzij goede samenwerking
Voorafgaand aan het adviesgesprek stuurt de adviseur zijn klant een uitnodiging om diens gegevens met hem te delen via zijn klantportaal, dat is uitgerust met iWize software. Accelerate levert de data uit aan het adviespakket, zodat hij de gegevens mee kan nemen tijdens het gesprek. Komt het tot een verhoging? Dan kan de data direct worden doorgestuurd naar Florius voor het acceptatieproces, dankzij de CA/CX standaard die is ontwikkeld door HDN. Zo loopt de data soepel door de gehele keten.

 

Karin Polman, directeur van Florius: ‘Samen met onze partners zetten we de volgende grote stap in het digitaliseren van het proces voor hypotheekaanvragen. Door documenten te vervangen door brondata kunnen we huizenbezitters beter faciliteren door direct duidelijkheid te geven. En we hebben geluisterd naar de adviseur die aangeeft brondata ook te willen gebruiken in het adviestraject. Met deze stap verminderen we de administratieve moeite voor de adviseur die dit in zijn eigen adviespakket kan regelen. Bovendien krijgen we door te werken met brondata, betrouwbaardere gegevens binnen, waardoor we beter in staat zijn het hypotheekproces te optimaliseren en voorspelbaarder te maken.’

 

Joris de Bruijne, CEO van iWize: ‘De samenwerking tussen iWize, Accelerate, HDN en Florius betekent een enorme verbetering in de transparantie en efficiency voor consumenten en adviseurs bij het verhogen van de hypotheek. Met de juiste brondata, direct verzameld in de klantomgeving van de adviseur, voorkomen we extra schakels in de keten. En door gebruik te maken van de HDN-standaard voor consumentendata kunnen geldverstrekkers ook eenvoudig aansluiten, waardoor in de toekomst meer consumenten de verbeterde klantervaring kunnen ondervinden.’

 

Jens Orsel, Digital Communications Specialist bij Accelerate: ‘We zien steeds meer automatisering in de markt, maar tegelijkertijd ook dat de adviseur dit niet altijd voor zichzelf kan realiseren. Door onze krachten te bundelen maken wij het mogelijk voor alle financiële adviseurs om hun klanten digitaal te servicen.’

 

Merlyn van den Berg, adjunct-directeur van HDN: ‘Het is in deze tijd niet voor te stellen dat je zaken niet digitaal regelt. We moeten af van het online heen en weer sturen van documenten binnen de financiële keten. Het delen van gegevens uit betrouwbare bron zorgt voor een enorme efficiency en betrouwbaarheidsslag. Belangrijk dat we dat met elkaar op de meest handige, eenduidige en veilige manier inregelen. Daar werken we binnen het HDN-programma “Bronontsluiting” aan en daar is deze nieuwe dienst een mooi voorbeeld van.’

 

Over iWize
iWize biedt innovatieve, privacyvriendelijke softwareoplossingen die het digitale leven van consumenten makkelijker maken. Veel data is online beschikbaar, maar wordt nog niet op een eenvoudige en eenduidige manier ontsloten. iWize schept orde in de digitale chaos en helpt consumenten op een snelle en veilige manier hun eigen data te verzamelen, te beheren en te delen met derden. Hiermee vergroten we de zelfredzaamheid van consumenten en zijn ze in control bij steeds efficiëntere digitale processen.

 

Over Accelerate
Accelerate is het volledig HDN-gecertificeerde workflowsysteem van HD Connect. Met Accelerate kan de financieel dienstverlener de hele keten bedienen en samen met de consument eenvoudig het hypotheekdossier volledig digitaal afhandelen. Door klanten, intermediaire partijen en aanbieders met elkaar te verbinden, zijn we erin geslaagd om een hoge mate van efficiency te realiseren bij onze afnemers. Het platform voorziet onder andere in leadverwerking, klantinventarisatie, documentgeneratie, opdrachtverwerving en financiële afhandeling, geautomatiseerde documentbeoordeling en geautomatiseerde managementrapportages. Accelerate gelooft dat het intermediair altijd een rol in de keten heeft en maakt deze rol zo sterk als mogelijk met behulp van haar features.

 

Over Hypotheken Data Netwerk
De coöperatieve vereniging Hypotheken Data Netwerk (HDN) maakt het mogelijk dat consumenten snel, veilig en voordelig hun hypotheek (en daaraan gerelateerde producten) kunnen afnemen. Op basis van het state of the art platform en berichtstandaarden faciliteert HDN bedieningsmodellen en -processen in de hypotheekketen. Daardoor besparen stakeholders fors op hun bedrijfskosten, worden hun processen efficiënter en weten hun klanten snel waar zij aan toe zijn. HDN is een initiatief van diverse hypotheek-, krediet- en verzekeringsmaatschappijen en registreert circa 82% van alle hypotheekofferte-aanvragen in Nederland.

Over Florius
Florius vindt dat een hypotheek met haar klanten moet kunnen meebewegen door het bieden van vooruitstrevende producten en diensten. Daarbij gelooft Florius in de kracht van onafhankelijk advies van hypotheekadviseurs. We zetten alles op alles om samen te zorgen dat de klant kan genieten van zijn woning. Of dat nu gaat om het huis dat hij vandaag op het oog heeft. Of over de woning waar hij over 30 jaar nog steeds zijn verjaardag viert. Florius is een handelsnaam van ABN AMRO Hypotheken Groep B.V. ABN AMRO Hypotheken Groep is een 100% dochter van ABN AMRO Bank N.V.
Al het nieuws van én over Florius, overzichtelijk bij elkaar.