PERSBERICHT
Florius is met een ontwerp aanwezig op de Dutch Design Week 2021. De hypotheekverstrekker presenteert drie mogelijke toekomstige woonsituaties voor 65-plussers in het Vitalo Impact Lab. Het doel is om de seniore huizenbezitter tot nadenken aan te zetten. “Want hoe eerder je erbij bent, hoe meer er straks mogelijk is”, aldus Florius.
De meeste 65-plussers, of vitalo’s1 zoals Florius ze noemt, zijn heel tevreden met hun huidige woonsituatie en willen het liefst zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Ze voelen zich nog jong en denken nog niet veel na over andere woonopties. Ze zien op tegen het moment dat thuis wonen misschien niet meer kan. Of het moment waarop ze alleen komen te staan en te veel ruimte hebben of zich eenzaam gaan voelen.
“Daar zit de crux”, aldus Karin Polman, directeur van Florius. “We hebben kwalitatief onderzoek gedaan onder de doelgroep en weinig mensen voelen zich genoodzaakt om na te denken over de tijd waarin wonen zoals je gewend bent misschien niet meer zo vanzelfsprekend is. Toch is het verstandig om dat te doen, want nu zijn er nog veel opties en is de kans groter dat je straks kunt wonen zoals je dat nu voor ogen hebt.”
Tijdens de Dutch Design Week wil Florius met drie mogelijke, toekomstige woonsituaties vitalo’s aanzetten tot nadenken over woonwensen in de toekomst:
• je huis splitsen en delen met starters;
• je huis met behulp van technologie toekomstbestendig maken;
• op een bijzondere manier met anderen/andere vitalo’s samenleven.
Polman vervolgt: “Op de Dutch Design Week presenteren we een conversation starter. Het is een opvallende installatie, waarin de verschillende woonsituaties vanaf het plafond afwisselend omlaag worden getakeld. Het doel is om aan de hand van ons ontwerp samen het gesprek aan te gaan en input op te halen voor propositieontwikkeling in de toekomst.”
1 Vitalo is een door lezers van Trouw bedachte term, als alternatief voor de actieve 65-plusser.
Over Dutch Design Week
Van 16 tot en met 24 oktober vindt in Eindhoven de jaarlijkse Dutch Design Week (DDW) plaats. De Dutch Design Week is het grootste design evenement van Noord-Europa. Na een digitale editie in 2020 is het in 2021 weer tijd elkaar live te ontmoeten en te inspireren. Tijdens voorgaande live edities waren er zo’n 2.600 ontwerpers en bedrijven die hun werk tentoonstelden. Zij inspireerden meer dan 350.000 bezoekers per jaar met innovatieve oplossingen voor een verscheidenheid aan (sociale) vraagstukken. Ga voor meer informatie naar: https://ddw.nl/.
Florius vindt dat een hypotheek met haar klanten moet kunnen meebewegen door het bieden van vooruitstrevende producten en diensten. Daarbij gelooft Florius in de kracht van onafhankelijk advies van hypotheekadviseurs. We zetten alles op alles om samen te zorgen dat de klant kan genieten van zijn woning. Of dat nu gaat om het huis dat hij vandaag op het oog heeft. Of over de woning waar hij over 30 jaar nog steeds zijn verjaardag viert. Florius is een handelsnaam van ABN AMRO Hypotheken Groep B.V. ABN AMRO Hypotheken Groep is een 100% dochter van ABN AMRO Bank N.V.