Sneller en makkelijker een hypotheek aanvragen? Met brondata kan het! Onderzoek van Hypotheken Data Netwerk en De Hypotheker (2023) laat zien dat het je wel 25% tijd kan besparen. Toch vinden veel adviseurs het nog lastig om te werken met brondata. Gelukkig zijn onze brondatacoaches er om je te helpen. Brondatacoach Merlijn van Florius legt uit hoe.

Brondata, hoe zit het ook alweer?

Brondata zijn gegevens die rechtstreeks uit de plek gehaald worden waar de originele informatie is opgeslagen. Merlijn: “Denk aan je persoonsgegevens uit de basisregistratie, die je op mijnoverheid.nl vindt. Of je pensioengegevens op mijnpensioenoverzicht.nl. De klant geeft via een app toestemming om zulke data door te sturen naar jou. Zo heb je vóór het 1e adviesgesprek al veel informatie en deze kan je later met één druk op de knop naar de hypotheekverstrekker sturen. Het delen van gegevens gaat snel, makkelijk en vooral veilig. En je hoeft niet helemaal in je administratie te duiken. Dat bespaart veel tijd. Let wel op: je hebt altijd toestemming van je klant nodig om brondata te gebruiken.”


Vragen? De brondatacoach staat voor je klaar!

Uit recent onderzoek blijkt dat 46% van de adviseurs, die nog geen brondata gebruiken, dit wel overweegt. Veel adviseurs vinden de implementatie lastig of zijn bang dat het werkproces te veel verandert. Daarom riep Florius in maart de brondatacoach in het leven. Die biedt persoonlijke ondersteuning aan adviseurs bij het implementeren van brondata in combinatie met consumentendataleveranciers. Merlijn ziet allerlei vragen voorbijkomen. “Soms zijn het praktische vragen, van mensen die in de beginfase zitten. Wat is brondata? Wat zijn de voordelen? Welke stukken vervallen? Anderen zijn al een stapje verder. Hoe werkt dit in mijn adviespakket? Tot slot is er kleinere groep die vooral benieuwd is wat de toekomst brengt. Ze vragen wat onze verwachtingen zijn en wat de impact is van de toenemende digitalisering, zoals de komst van een nieuwe Europese ID-wallet.”


Van A tot Z aan je zijde

Merlijn: “Je kan altijd bij een brondatacoach terecht, of je nu 1 vraag hebt of volledige begeleiding wilt. Tijdens een kennismaking gaan we door de situatie van de adviseur heen. Welke systemen gebruik je nu en waar kan brondata je bij helpen? Daarna bekijken we welke consumentendataleveranciers-app (zoals iWize, Ockto, Veilig Ophalen) het best bij jouw pakket past. We brengen je in contact met de leverancier en ondersteunen waar nodig met het aansluiten van de technologie. Je kan de hulp van de brondatacoach vragen via je relatiemanager maar je kan ook zelf een bericht sturen. Of je volgt een van de online kennissessies die we tijdens onze gratis en online brONboardingweek (4 t/m 8 november 2024) organiseren. Daar krijg je de kans om je dataskills naar een hoger niveau te tillen. We organiseren kennissessies over het gebruik van brondata, workshops ‘hoe werkt brondata met jouw pakket (Accelerate, Elements of Figlo)’ en inbelspreekuren met onze brondatacoaches voor al je vragen.”. 

Ook voor kleine kantoren

Hoe groot of klein je kantoor ook is, iedereen kan met brondata werken. Merlijn: “Brondata is de toekomst en we willen graag onze intermediairs helpen om hiermee te werken. Ik sprak laatst een adviseur in Beverwijk, die voor zichzelf was begonnen. Hij zocht naar manieren om zijn werk makkelijker te maken. Voor hem was brondata een handige oplossing om een deel van zijn klantinventarisatie te digitaliseren. Hij was duidelijk opgelucht dat technologie hem hierbij kon helpen.”

Twijfel je of brondata iets toevoegt aan jouw adviespraktijk? Een aantal consumentendataleveranciers biedt je nu een gratis proefperiode aan. Een brondatacoach kan je hiermee helpen. “Het is een mooie kans om gratis en vrijblijvend te ontdekken wat brondata voor jou kan doen”, vindt Merlijn.

Merlijn’s tips voor brondatagebruik

  1. Probeer brondata eens uit. Bijvoorbeeld door een gratis proefperiode te doen. Zo ervaar en leer wat brondata jou en je klanten kan bieden. Begin met brondata opvragen als voorbereiding voor het eerste gesprek met een nieuwe klant. Daar zul je al veel tijdswinst en gemak ervaren. Voor jou én je klant. Vanaf daar kan je brondata verder gaan toepassen in het proces.
  2. Bedenk in welk deel van je proces brondata iets toe kan voegen. Het moet niet alleen je klanten helpen, maar ook jou en je collega’s. Alleen dan zal je bedrijf brondata omarmen.
  3. Wees niet bang dat iets nieuws als brondata klanten afschrikt. Door de toenemende digitalisering zien klanten, jong en oud, het juist als iets normaals. Zeker in combinatie met DigiD geeft het hen een extra veilig gevoel.
  4. Ook als je nu nog niet met brondata aan de slag gaat, verdiep je er vast in. Brondata zal een steeds grotere rol gaan spelen, ook in de wereld van de adviseur en de geldverstrekker. Wie zich nu goed voorbereidt, heeft straks een voorsprong.

De brONboardingweek

Wil jij in de wereld van brondata duiken? Neem contact op met een van onze brondatacoaches. Dat kan via je relatiemanager of neem rechtstreeks contact op via brondatacoach@florius.nl. Of volg een van de sessies die we organiseren tijdens onze brONboardingweek.