Björn Koster, adviseur Novès Hypotheken: ‘Tegenwoordig voert in veel gevallen de menselijke maat de boventoon. We kijken niet alleen maar strak naar regels, we denken in oplossingen. Zo had ik vorig jaar een klant met een Florius Hypotheek, een beleggingspolis en relatief hoge maandlasten. Alleen het oversluiten op basis van het inkomen was totaal niet mogelijk, omdat de klant een tijdelijke uitkering had. Maar de klant wilde graag de maandlasten omlaag krijgen. Dat hebben we toch kunnen realiseren door de beleggingspolis af te kopen en in mindering te brengen op de hypotheek. Dat past totaal niet binnen de acceptatienormen, maar wel op basis van Explain. Het is niet zo dat we gelijk een passend antwoord hebben op ieder vraagstuk. In de praktijk moet je de klant een paar keer vertellen dat je nog in gesprek bent, en dat kan onrust geven. Een sneller antwoord zou mooi zijn, maar de Explains zijn wat dat betreft te complex. Verder is het prettig dat er korte lijntjes zijn met het Florius-team; ook in de samenwerking vinden we de menselijke maat.’

“Ook in de samenwerking vinden we de menselijke maat”

Eigenaar Nicole Willems Advies: ‘Ik heb veel ervaring met Explain, oftewel met maatwerk-aanvragen. Niet alles past geheel volgens standaard-acceptatienormen, terwijl het toch voor zowel klant als geldverstrekker een verantwoorde financiering kan zijn. Dat ga ik dan uitgebreider uitwerken, beargumenteren. Sinds twee jaar werk ik zelfstandig en ook met Florius. Ik zoek juist een samenwerking met partijen waar ik ook met maatwerk terecht kan. We hebben al best wat aanvragen samen positief kunnen afronden. Ook Explain. Het mooiste voorbeeld van maatwerk bij Florius is een financiering voor een klant die vanuit een echtscheiding bij mij kwam. Ze moest een villa verlaten en dacht zelf dat er financieel voor haar niets meer mogelijk was. De wens een eigen huis te bouwen, duurzaam en groot genoeg voor misschien twee personen, werd alsmaar groter en kreeg meer vorm. Mede door financiering door Florius. Door het financieel plannen in alle inkomenssituaties zo lang zij nog leeft, heb ik inzichtelijk gemaakt hoe haar inkomen en vermogen de betaalbaarheid toelaat. Inmiddels geniet ze van het eindresultaat. Daar kunnen we samen trots op zijn.’     

“Ze moest een villa verlaten en dacht zelf dat er financieel voor haar niets meer mogelijk was…”

Dave Beek, eigenaar PlanWijs Financieel Advies: ‘Er zijn allerlei leennormen om mensen te beschermen. En dat is logisch. Maar het leven van mensen laat zich niet altijd in hokjes vangen. Soms moet je van de norm kunnen afwijken. Ik ben blij dat Florius ruimte biedt voor aandacht voor het individu, zodat mensen hun dromen kunnen verwezenlijken of het hoofd kunnen bieden aan vervelende situaties. Zo heb ik een gepensioneerde vader geholpen, die voor zijn zoon een woning wilde kopen. De zoon had vervelende persoonlijke omstandigheden en kon op eigen kracht niets vinden via woningbouw. Vader wilde helpen maar wist niet hoe. Op basis van onder andere de overwaarde heb ik een financieel plan gemaakt. De opname van de overwaarde kwam ver boven de leennorm uit, maar kijkende naar het netto besteedbaar inkomen, en het vermogen dat vader overhield, paste het wél. De zoon vond een woning en betaalt huur aan zijn vader. Belangrijk is dat je als adviseur de case goed onderbouwt, zodat er begrip komt van de acceptant. Er is meer mogelijk dan je denkt.’

“Belangrijk is dat je als adviseur de case goed onderbouwt, zodat er begrip komt van de acceptant. “