[Artikel] 14-07-2022 Arjo van Stam heeft een klein financieel adviesbureau in Ede, VILA Advies. Hij gaat graag op vakantie, maar houdt er rekening mee dat hij elke dag wel even voor ‘de zaak’ aan het werk is. ‘In het ideale geval is ’s morgens een uurtje genoeg. Maar bij onze laatste vakantie waren het bijna halve dagen. Dat was een drukke periode. Ik hoop dat het in augustus wat rustiger is.’
In 2006 begon Arjo als zelfstandig financieel adviseur. De eerste jaren waren niet eenvoudig door de financiële en economische crisis. ‘Veel tijd voor vakantie, maar weinig omzet.’ Als we doorspoelen naar 2022 is het team uitgebreid en focust VILA Advies zich volledig op de particuliere markt. ‘Er is nog steeds tijd voor vakantie.’ Dat doen zij het liefst in hun vakantiehuis in zuid-Hongarije. ‘Als ik daar ben, ben ik echt weg. Ook al ben ik soms aan het werk, ik heb wel dat vakantiegevoel.’
Vakantie tijdens de rentestijging drukte
Tijdens zijn vakantie in juni was Arjo wel meer aan het werk dan hem lief was. ‘Vanwege de rentestijging kwamen er veel vragen van klanten over hun hypotheek. De rente vastzetten? De hypotheek oversluiten? Verder willen veel mensen verbouwen om te verduurzamen en de energierekening omlaag te brengen. Daar komen ook weer adviesvragen uit voort.’ In augustus gaat Arjo nog een keer naar Hongarije. Door nu zoveel mogelijk voor te bereiden hoopt hij dan genoeg te hebben aan een uurtje per dag.
Voorbereiding is het halve werk
De vakantie begint eigenlijk al een week voordat Arjo met zijn gezin in de auto stapt. ‘Ik maak weinig nieuwe afspraken en handel vooral lopende zaken af. Als klanten bellen, probeer ik een afspraak na de vakantie te plannen. Veel mensen hebben daar wel begrip voor.’ Daarnaast werkt Arjo samen met een collega-hypotheekadviseur om pieken op te vangen en in de vakantie bij te springen. ‘Dat werkt goed. ’s Morgens check ik de mail en kijk ik of er dingen zijn waar ik voor in actie moet komen. Verder handelen zij het af.’
'1. Vertel klanten dat je op vakantie gaat. De meeste mensen hebben daar begrip voor. Ze willen zelf ook rust als ze op vakantie zijn. Maak daar ook duidelijke afspraken over: wanneer en hoe mogen zij jou wel bereiken?'
'2. Ga uitgerust op vakantie. Bouw af in de week voordat je vertrekt. De laatste dag tot 10 uur ‘s avonds werken is niet slim.'
'3. Zorg voor goede mensen om je heen die jouw klanten goed van dienst kunnen zijn.'
'4. Plan met deze mensen niet alleen een overdracht, maar ook een moment om alles terug te dragen. Zo voorkom je dat alles in verschillende mails overgezet wordt.'
'5. Schakel een antwoordservice in, zodat niet alle telefoontjes bij jou op je mobiel binnenkomen.'