Better safe than sorry
'Het geeft het belang van een strakke handhaving aan. Banken hebben een cruciale rol om financiële misdaad aan te pakken en hebben de afgelopen jaren stevig geïnvesteerd in menskracht en systemen om te monitoren en te handhaven. Naast de kredietacceptatie wordt door het acceptatieteam ook gekeken of er – op basis van onder andere het Klantbeeldformulier – aanleiding is om nader onderzoek te doen naar een klant. Is dat het geval dan wordt het dossier neergelegd bij de Know Your Customer Desk. Zij nemen dan de klantacceptatie voor hun rekening. En dan zou het zo kunnen zijn dat we nog aanvullende info aan de klant gaan vragen. Mocht dat zo zijn dan informeren we jullie adviseurs, zodat jullie dat ook van tevoren weten.'
“Ik sprak laatst met een adviseur hierover en ook hij was ook wel begripvol: ‘Ik zou zo’n klant ook niet in mijn boeken willen hebben.”
Begripvolle adviseur
'Dit proces levert dan dossiervertraging op. Ik weet, er heerst onvrede soms over deze vertraging. Hoe lang gaat het duren en wat is er nog aan extra info nodig? De ontbindende voorwaarde verloopt of we komen in de knel met de overdracht van de woning. In de meeste gevallen kunnen we gelukkig de hypotheek gewoon door laten gaan. Een enkele keer wordt op basis van bijvoorbeeld onverklaarbare geldstromen of eigen middelen de klant niet geaccepteerd en wordt de hypotheek niet verstrekt. Hiervoor geldt echt ‘better safe than sorry’. Ik sprak laatst met een adviseur hierover en ook hij was ook wel begripvol: ‘Ik zou zo’n klant ook niet in mijn boeken willen hebben.’
De juiste tool
'Willen we de wereld verbeteren dan is de rol voor jou als adviseur niet te onderschatten. Het eerste contact met de klant is toch met een adviseur. Het Klantbeeldformulier is daarbij onze tool die ons allebei kan helpen. Als het Klantbeeldformulier op de juiste wijze is ingevuld door de klant, komen we erachter wie de klant is, wat hij of zij doet, in welke branche ze werkzaam zijn, hoeveel eigen middelen ze inbrengen en waar dat vandaan komt. Die verplichting om dit te achterhalen hebben wij. Maar wij controleren slechts, de adviseur kan helpen door aan de voorkant de informatie goed te verstrekken.
We blijven natuurlijk kijken hoe we aan de voorkant dit proces kunnen verbeteren en versimpelen. Daar blijven we in investeren. Onze ervaring van het digitaliseren en automatiseren van het proces rondom kredietacceptatie willen we doortrekken naar klantacceptatie. Om met elkaar ervoor te zorgen dat we op een zorgvuldige, toegankelijke en adequate manier de klant te accepteren.'
Paul Staps
Manager Intermediaire Verkoop