Realtime duidelijkheid met vernieuwd HDN-platform

Vorige maand is het vernieuwde HDN-platform live gegaan. Het API-gedreven systeem heeft een andere manier van communiceren binnen de keten. Adjunct-directeur HDN, Merlyn van den Berg verwacht in de toekomst ‘een grote efficiëntieslag'.

Hypotheekaanvragen gaan in het eerste half jaar ondanks de coronacrisis door het dak. Dat betekent drukke tijden voor adviseurs. De ambitie van de markt om consumenten snel en zonder voorbehoud duidelijkheid te geven over hun hypotheekmogelijkheden, komt met de lancering van het vernieuwde HDN-platform dichterbij. Hypotheekaanvragen verlopen voortaan via deze nieuwe ‘hypothekensnelweg’. Met de vernieuwing staat de poort naar meer snelheid, gemak en dataminimalisatie open.

 

Meer statusberichten versturen

‘Het is in eerste instantie voornamelijk een technische upgrade. Daarnaast verdwijnt de lokale communicatiesoftware die intermediairs op hun computer hebben staan’, stelt Merlyn van den Berg, adjunct-directeur HDN. ‘Het is nu makkelijker om nieuwe zaken toe te voegen aan het platform. Zo kunnen er meer statusberichten worden verstuurd. Dit is tot op heden een groot frustratiepunt van de adviseur. Het proces van een aanvraag tot het verstrekken van de hypotheek duurt vaak lang. Het verzamelen en beoordelen van documenten is bijvoorbeeld een tijdrovende klus. Het nieuwe platform zet een stap in het verbeteren van dit proces. Technologie is hierbij geen doel maar een middel.’

 

‘Digitalisering maakt plaats voor datalisering’

‘HDN is bezig om samen met de keten het hypotheekproces in te richten op basis van brondata in plaats van documenten’, vertelt Merlyn. ‘Om dit te kunnen doen, is de ‘snelweg’ nu alvast goed ingericht. Zo gaat de financiële dienstverlening meer naar realtime duidelijkheid, advies én afhandeling voor de consument. HDN biedt een ecosysteem dat de benodigde gegevens op een juiste en veilige manier koppelt. Hierbij is het belangrijk dat het proces transparant is en het gebruik makkelijk is.’