[02-06-22] Het is druk bij de adviseurs, dus beleven ook de acceptanten van Florius hectische tijden. Om zowel de service als de korte doorlooptijden van renteaanbiedingen waar te maken - een plechtige belofte van de hypotheekverstrekker - wordt er keihard doorgewerkt. Wie zijn de acceptanten en hoe ziet een werkdag er voor hen uit? Senior-acceptant Bjorn Ebbink: ‘Het klinkt als een cliché, maar dit is echt teamwerk.’

Laatst nog was het zo’n dag, toen er ineens vijf keer meer hypotheekaanvragen bij de acceptatieteams van Florius op de bureaus belandden. Op het hoofdkantoor van Florius in Amersfoort zijn Bjorn en zijn medewerkers, een team van in totaal 5 acceptanten, verantwoordelijk voor de provincie Limburg. ‘Als de rente stijgt, komt de consument in actie’, zegt Bjorn. ‘Je hebt dan ineens te maken met een hoop aanvragen die je natuurlijk binnen de tijdslijnen wil afronden die adviseurs van ons gewend zijn. Met de service en nauwkeurigheid die klanten van Florius van ons kennen. Een dossier dat dan aan de voorkant al goed aangeleverd wordt vanuit de adviseur, helpt ons enorm!’

Druk neemt toe

De trend, zegt Bjorn, is al gaande sinds februari. Met de gestage verhoging van de rente, in combinatie met een uiterst overspannen woningmarkt, neemt de druk op de hypotheekadviseurs en de acceptanten toe. Bovendien is er in de sector sprake van een flinke arbeidskrapte.’

Secuur opereren

Als Bjorn om acht uur ’s ochtends begint, inventariseert hij eerst de spoedmails. Daarna, om 08.30 uur, gaan ‘de lijnen open’ en komen de verzoeken binnen. ‘Een uiterst dynamisch geheel, waarbij we snel moeten schakelen. Van het contact met de adviseurs tot accountants en van het spitten in de jaarstukken tot telefoongesprekken met notarissen. Hierbij moeten we uiterst secuur opereren. Ik bedoel: een aanvraag van een rederij waaronder 10 ondernemingen hangen, vergt een nauwgezette beoordeling van onze kant. Dan kan het een dag langer duren - er is specialistische kennis voor nodig. Maar we streven er naar om binnen maximaal 48 uur met een beoordeling te komen.’

Onderscheidend maatwerk

We onderscheiden ons door het maatwerk dat we leveren. De combinatie is uniek. ‘Je hebt als hypotheekverstrekker te maken met een standaardbeleid waaraan je zaken toetst. Wij zijn, vind ik, bereid om een stap verder te gaan met de klant. Zolang je onderbouwing maar goed is en er sprake is van een verantwoorde situatie.’

'De variatie is enorm. Dat zorgt er ook voor dat de samenwerking tussen de adviseur en de acceptant erg belangrijk is. Hoe beter wij samenwerken, hoe beter iedere specifieke klant geholpen kan worden.’

Variatie is enorm

Het vak van acceptant, zegt Bjorn, is zo mooi ‘vanwege de grote afwisseling die het beroep kent.’ Elke dag is letterlijk anders. Je krijgt cliënten die de loterij hebben gewonnen of je krijgt een aanvraag, vergezeld van foto’s die een impressie geven van een verbouwing. Maar je dient in je uiteindelijke advies ook de gevolgen van bijvoorbeeld de gasboringen in Groningen te wegen. De variatie is enorm. Dat zorgt er ook voor dat de samenwerking tussen de adviseur en de acceptant erg belangrijk is. Hoe beter wij samenwerken, hoe beter iedere specifieke klant geholpen kan worden.’

Tips voor een goede samenwerking

Bjorn Ebbink heeft drie tips voor jou die de acceptant helpen om je in tijden van drukte optimaal te kunnen bedienen:

1: ‘Als de kwaliteit van het dossier hoger is, zal de afhandeling sneller verlopen. Het scheelt dan bijvoorbeeld als het dossier al aan de voorkant is gecontroleerd. Een sterke onderbouwing zorgt voor een hogere slagingskans.’

2: ‘De huidige situatie zorgt ervoor dat het een stuk drukker is, zowel bij jullie als bij ons. Als dat begrip ook bij jullie leeft, helpt dat ons enorm. Natuurlijk doen wij er alles aan om de klant tot dienst te zijn. Maar een juiste afhandeling vergt nou eenmaal tijd. Mocht er toch een spoedsituatie zijn? Neem dan contact op met relatiemanagement. Zij zorgen ervoor dat jouw casus op de juiste plek terecht komt.’

3: ‘Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren waardoor een casus vertraging oploopt. Het helpt daarom om tijdig een volledig dossier aan te leveren. Dit voorkomt stress bij ontbindende voorwaardes, problemen of gewijzigde situaties.’