Florius gaat vanaf 10 januari 2023 klanten benaderen waarvan we vermoeden dat ze verhuren zonder schriftelijke toestemming van Florius. Ongeoorloofde verhuur kan namelijk tot vervelende situaties leiden bij zowel klanten als hun huurder(s). Denk aan klanten die ineens voor onverwachte kosten komen te staan. Of huurders die op straat belanden. Florius vindt het belangrijk dat verhuur plaatsvindt met een gerust gevoel voor zowel huurder als verhuurder. Daarom gaat Florius deze klanten benaderen voor een gesprek.

Blijkt tijdens dit gesprek dat de klant inderdaad zijn woning verhuurt zonder onze schriftelijke toestemming? Dan bespreken we samen met de klant welke mogelijkheden hij heeft om de woning alsnog mét onze toestemming te verhuren. Zo is het onder voorwaarden mogelijk om de hypotheek om te zetten naar een Hypotheek voor verhuur. Wat ook kan, is dat wij de klant vragen de verhuur van zijn woning direct te beëindigen, zijn hypotheek over te sluiten of om zijn hypotheek direct terug te betalen. Dat hangt af van de situatie.

Wat als de klant niet blijkt te verhuren zonder toestemming?

Dan verwerken wij dat in onze systemen en verandert er verder niks voor de klant.

Hoe stelt Florius vast welke klanten mogelijk verhuren zonder toestemming?

Om dit te onderzoeken, gebruiken we een combinatie van eigen waarnemingen en openbare bronnen zoals bijvoorbeeld het Kadaster. Hierbij kijken we alléén naar factoren die wijzen op verhuur. Uiteraard doen we dit met grote zorgvuldigheid, omdat we misverstanden het liefst willen voorkomen.

Je kan hierover benaderd worden door je klant

In de communicatie met de klanten die we benaderen, verwijzen we in eerste instantie naar onze afdeling Advies & Service (A&S). De reden hiervoor is dat wij eerst willen weten of ons vermoeden klopt: verhuurt de klant inderdaad zónder toestemming? Als dat inderdaad zo is, bespreekt A&S met de klant welke mogelijkheden hij heeft om alsnog mét onze toestemming te verhuren. A&S blijft gedurende het hele proces betrokken. Wel kan het voorkomen dat je klant contact met je opneemt, bijvoorbeeld om advies in te winnen over de vervolgstap die de klant moet nemen om de situatie op te lossen.

Goed om te weten: Wil je klant de woning tijdelijk verhuren? Dan vraag je voor je klant toestemming aan via FAN. Tijdelijke verhuur is van toepassing als de klant wil verhuren conform de Leegstandwet (dubbele woonlasten) of als hij als expat tijdelijk wordt uitgezonden binnen Nederland of naar het buitenland.