[Insights] 23-09-2022 - Onlangs introduceerden wij de Ondernemersdesk voor adviseurs. Met deze introductie willen we het jou makkelijker maken om hypotheken voor woningen van ondernemers te regelen. De specialisten van de Ondernemersdesk beoordelen zélf het inkomen van de ondernemer. Hierdoor kan je snel duidelijkheid geven aan de ondernemer met woonplannen. De afgelopen periode hebben we al veel vragen beantwoord. 

De ondernemers in ons land hebben afwijkende vragen bij het afsluiten van hun hypotheek. Maar wat zijn nou eigenlijk de 5 meest gestelde aan de Ondernemersdesk? Hypotheekspecialisten Pieter van de Poel en Fred Schoof geven antwoord hierop. Én doen daar een bonustip bij.

1. Hebben jullie de IB-afgifte (aangifte inkomstenbelasting) van het voorgaande jaar nodig bij het aanvragen van een hypotheek?
‘Ja, die hebben we altijd nodig. Hieruit kunnen we onder andere opmaken of er sprake is van meerdere ondernemingen en/of correctieposten, zoals een auto van de zaak. Ook kunnen we dan de hoogte en de consistentie van de winst zien en vergelijken met de ontvangen jaarcijfers, en weten we hoe hoog het salaris van de DGA is.’

2. Hoe gaat Florius om met het uitkeren van overwinst?
‘We kunnen rekenen met de overwinst uit de onderneming om het inkomen van de klant vast te stellen. Daarbij is het belangrijk om rekening te houden met een aantal criteria. Zo is het van belang dat de klant zelfstandig bevoegd is om beslissingen te nemen om de overwinst uit te keren. Ook moet de uitkering van de overwinst het voortbestaan van de onderneming niet in gevaar brengen. Dat betekent dat de liquiditeit en de solvabiliteit wel voldoende moeten blijven. Op de te onttrekken overwinst brengen wij een afslag van 26,9% in mindering. Dat is evenveel als het tarief van de dividendbelasting 2022. Als het tarief van de dividendbelasting gewijzigd wordt, verandert de afslag dus ook.’

3. Per wanneer hebben jullie mijn tussentijdse cijfers nodig en aan welke voorwaarden moeten die voldoen?
‘Per 1 juli. We hebben ze nodig om te kunnen zien of het huidige jaar qua omzet en winst nog in lijn ligt met de voorgaande jaren. Het hoeven geen uitgebreide jaarcijfers te zijn - een kolommenbalans is voldoende.’ 

4. Financieren jullie ook zelfstandige ondernemers die korter met hun bedrijf bezig zijn dan 3 jaar?
‘Dat doen we zeker. De onderneming moet minimaal 1 jaar ingeschreven staan bij KvK. Omdat we geen track record over de afgelopen 3 jaar hebben, gaan we bij één volledig
boekjaar uit van 75% van de gemiddelde winst. Bij twee volledige boekjaren is dit 90%. Eventueel kunnen we tussentijdse cijfers meenemen, bijvoorbeeld als de cijfers van het lopende jaar de cijfers van het opstartjaar positief kunnen beïnvloeden.’

5. Hoe wordt de rekening-courant gecorrigeerd op het inkomen van de DGA?
‘De Belastingdienst verplicht de onderneming om een rente te berekenen over de rekening-courant als deze (op enig moment in een jaar) groter is dan € 17.500. Is de rekening-courant groter dan € 17.500? Dan worden de werkelijke lasten, die worden betaald aan de bv, als correctie in privé opgenomen. Daarnaast zal de rekening-courant-positie worden gecorrigeerd op de liquiditeitsratio en de solvabiliteitsratio.’ 

Naast de vragen die vaak voorbij komen zijn er ook vragen die niet vaak gesteld worden. Daarom geven we antwoord op ‘de vraag die niet gesteld werd, maar die je volgens onze specialisten wel moet weten’.  

Moet de klant betalen voor de beoordelingen van Florius?
‘Het antwoord is ‘nee’. In tegenstelling tot veel andere aanbieders van hypotheken doet Florius de inkomstenvaststellingen zelf en brengt daarvoor geen kosten in rekening.’