Focus op ontmoeten
Zowel HypoVak als de AMdag zijn grootschalige jaarlijkse events waarbij het draait om ontmoeten en netwerken met mede verzekerings- en hypotheekadviseurs én businesspartners. Op beide evenementen vind je grote sprekers, masterclasses en tussendoor een bezoek aan de beursvloer. De kennis die wordt aangeboden op zo’n event is van grote waarde en door corona moest die kennisoverdracht via een digitale manier plaatsvinden. Maar een event als HypoVak en AMdag draait ook om ontmoeten en netwerken. Daarom ligt de focus tijdens de eerste live events sinds anderhalf jaar vooral daar op.
Toen corona insloeg
Toen corona de evenementbranche raakte moesten Marit en Alex snel schakelen en nadenken over creatieve digitale oplossingen. Alex: ‘Toen het land een langere tijd op slot bleef, zijn we intern begonnen met het opzetten van online events. Uiteindelijk kozen we ervoor om het wél op locatie uit te zenden maar zonder publiek.’ Een informatief online event werkte volgens Alex goed, al was het volgens hem soms een uitdaging om de aandacht van kijkers via een beeldscherm vast te houden.
Marit: ‘Op een gegeven moment hebben we de keuze gemaakt om een streep te zetten door de evenementen die gepland stonden. We gingen ons focussen op maar één ding: de AM week. Een week lang online uitzendingen met leuke en informatieve elementen die inspiratie boden. Dat bleek een enorm succes te zijn. Het liet ook zien dat deze branche enorm flexibel kan zijn, zowel voor de partners als de intermediairs.’
‘Deze branche kan enorm flexibel kan zijn, zowel de partners als de intermediairs.’
Zowel offline als online
Alex: ‘Net als het normale leven nu een combinatie is tussen fysiek en digitaal zal ook de evenementenbranche een combinatie worden van online en offline. Online events blijken heel geschikt te zijn voor het overbrengen van kennis. Daarom is online nodig voor het snelle, praktische en meer inhoudelijke event. Het HypoVak event blijft een jaarlijks live event waar voornamelijk ingezet wordt op het netwerken, maar daarnaast organiseren we ook de HypoVak Kennisupdate. Een kleiner event, twee keer per jaar, waar we een soort update van het grote event geven. Ik zie zeker voor me dat deze Kennisupdate ook online plaats kan vinden.’
‘Ik zie zeker voor me dat deze Kennisupdate ook online plaats kan vinden.’
Ook bij AM vindt er een combinatie van offline en online events plaats. In het verlengde van de AMdag bestaat er ook AM Digital. Eén dag gekoppeld aan de AMdag waar in verschillende online sessies de verdieping wordt opgezocht van thema’s die spelen in de branche.
Toekomst van live events
Toch denkt Marit dat de jaarlijkse live events zoals de AMdag zeker blijven bestaan. ‘De communicatie, zowel verbaal als non-verbaal, blijkt via een online eventplatform toch niet toereikend. Wanneer adviseurs elkaar zien op een live event wordt er sneller naar elkaars mening gevraagd over thema’s die spelen binnen de branche. Dergelijke vragen worden toch niet zo snel via bijvoorbeeld LinkedIn of tijdens de AM week online gesteld. Dat laat zien dat live events nog steeds van toegevoegde waarde zijn en ik ben blij dat wij dat mogen faciliteren in de branche.’