Maximaal klantinzicht door proactieve benadering

De tool Kansrijke Momenten van FAN stelt intermediairs in staat om – op basis van data – klanten te benaderen voor een informerend gesprek. Bijvoorbeeld om hun (deels) aflossingsvrije hypotheek te bespreken. Hoe gebruiken intermediairs die tool en wat zijn de voordelen? We spraken met Arnold Drent, directeur van financieel adviesbureau Advitas.

In het kader van proactief beheer tussen klant en intermediair heeft Florius de hypotheekcheck ontwikkeld. Een onderdeel hiervan is het tabblad ‘aflossingsvrij’, dat laat zien welke klanten benaderd kunnen worden voor een gesprek om inzicht te geven in de situatie van de klant en de mogelijke risico’s. Het gaat om klanten met een (deels) aflossingsvrije hypotheek of een hypotheek met een onzekere opbouw. Deze ‘onderhoudsgesprekken’ zijn een service van de adviseurs naar de klant en Florius wil hierin een faciliterende rol spelen door deze tooling aan te bieden en samen met de adviseurs de klanten te gaan benaderen.

Wat ziet u als uw rol in het dossier aflossingsvrij?

Drent: “Ons voornaamste doel is presteren voor onze klanten. Wij als Advitas benaderen onze klanten proactief en voeren dus vaak gesprekken die voor de klant inzichtelijk maken wat zijn of haar situatie is en of die nog passend is bij de huidige maar ook de toekomstige wensen.

 

Gekeken naar aflossingsvrije hypotheken, proberen we inzichtelijk te maken dat er risico’s kunnen kleven aan een (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek. Op de einddatum van zo’n hypotheek moet een bepaald bedrag worden terugbetaald. Dat is iets om rekening mee te houden. Daarnaast kan het zijn dat een klant richting de pensioengerechtigde leeftijd gaat en opnieuw een hypotheek wil afsluiten – het aflopen van een hypotheek en die levensfase vallen geregeld samen. Het geprognosticeerde pensioeninkomen heeft invloed op de hoogte van hypotheek die iemand kan afsluiten. Dat zijn zaken om over na te denken en om samen met de klant over te praten.”

Hoe ervaart u het gebruik van Kansrijke Momenten in het algemeen en tabblad ‘aflossingsvrij’ en de hypotheekcheck specifiek? 

“Ik vind het prachtig dat de hypotheekaanbieder en de adviseur samen de klant helpen. De data die Florius met ons deelt, maken onze dienstverlening preciezer. Het is prettig om op basis van actuele data de klant te informeren en de klantdata van FAN is uitstekend en actueel. De FAN-tool helpt de risico’s goed te berekenen en goed inzichtelijk te maken. Wij zien het als een must onze klanten goed te informeren en zijn er zelf op gericht om klanten proactief te benaderen.”

Hoe kunnen we uw andere adviseurs overtuigen om er ook mee aan de slag te gaan? 

“Florius zorgt ervoor dat wij kunnen beschikken over uitgebreide en actuele data en levert proactief de leads aan. We kunnen zo samen met Florius de klanten vanuit aflossingsvrij benaderen. De ervaring leert dat door optimaal advies de klanttevredenheid omhoog schiet. Dat verdiept niet alleen bestaande relaties, maar zorgt er ook voor dat je nieuwe hypotheken kan afsluiten.”