Welk leerpunt heeft jou het meeste geholpen in je loopbaan? Die vraag stellen we in deze FANmail aan financieel adviseur Wim Muijs. Leer van zijn inzichten, voorbeelden en motto.  

‘Let op met aannames. Dat is mijn belangrijkste leerpunt als adviseur’, zegt Wim Muijs van financieel adviesbureau WelBijWim uit Bunschoten-Spakenburg. ‘In gesprekken met klanten komt er in korte tijd heel veel informatie langs. Als adviseur kun je snel meegaan in een verhaal: je verplaatst je in de ander, je denkt vooruit, je schakelt in je hoofd alvast naar mogelijke vervolgstappen.’

Telefoontje maakt het verschil
Professioneel meedenken is een fijne vaardigheid, maar er kleeft een risico aan, volgens Wim. ‘Soms vergeet je, door je enthousiasme, vragen te stellen die belangrijk zijn in de uitwerking van het dossier. Ik heb mezelf daarom aangeleerd om vooral geen aannames te doen. Zijn er zaken niet helemaal duidelijk, benader dan de klant opnieuw en vraag hem alsnog wat je denkt te weten maar niet zeker weet. Bij zulke vragen bel ik voortaan altijd even de klant voor de zekerheid. Zo’n kort telefoontje maakt al gauw het verschil. En scheelt gedoe.’

Plotseling getrouwd
‘Zo heb ik het meegemaakt dat een dag voor het tekenen van de hypotheekakte bekend werd dat de klant getrouwd was in de tussentijd. In de koopakte stond dat niet vermeld, maar door de lange doorlooptijd van het dossier was de trouwdag inderdaad al geweest. Er moest toen nog van alles gebeuren voordat we bij de notaris de akten konden tekenen. Een korte vraag van mij over eventuele plannen of de te kiezen samenlevingsvorm in de inventarisatie had minder stress opgeleverd.’

Hechten aan klantbelang
Wims motto in zijn werk is eerlijk hypotheekadvies. ‘Dit staat vermeld bij ons logo en komt terug in al onze reclame-uitingen. Dat houdt ook in dat ik klanten kan adviseren om iets níet te doen. Mijn collega’s en ik hechten enorm aan klantbelang. Het inventarisatiegesprek is leidend: we zorgen dat de cliënt precies krijgt wat past bij zijn wensen. Een spreuk die mij daarbij aanspreekt: wie goed doet, goed ontmoet.’