Als onafhankelijk hypotheekadviseur wil je je klant zo snel mogelijk helpen. Dan kan het vervelend zijn als de aanvraag wat langer duurt vanwege een verscherpt klantonderzoek. Toch is dit een niet te missen onderdeel van het proces voor een hypotheekaanvraag. Waarom zijn deze extra controles nodig? En wat is jouw rol in dit proces?

 

Waarom Know Your Customer?
De belangrijkste reden: KYC is verplicht, als onderdeel van de Wwft. Met KYC krijgen we een goed beeld van wie onze klanten zijn en waar hun geld vandaan komt waarmee ze de hypotheek betalen. Dit helpt ons om witwassen, fraude en de financiering van terrorisme te voorkomen. En zorgen we voor een hypotheekportefeuille die vrij blijft van financiële criminaliteit. We selecteren klanten niet zomaar voor extra onderzoek; er is altijd een specifieke reden waarom we dit doen. 

Hoe werkt Know Your Customer?

KYC is een standaard onderdeel van het hypotheekaanvraagproces. In de meeste gevallen heeft het klantonderzoek weinig impact op jouw aanvraag. Maar als er aanleiding toe is, doet de KYC-afdeling een extra onderzoek. Bij het indienen van een hypotheekaanvraag vragen we klanten om een klantbeeldformulier in te vullen waarin ze informatie geven over hun klantprofiel en financiële situatie. Op het klantbeeldformulier vragen we onder andere naar de branche(s) waarin de klant actief is als eigenaar of bestuurder van een onderneming, en of de klant inkomsten heeft uit de handel in cryptovaluta of commercieel vastgoed. En wat de herkomst van eventueel in te brengen eigen middelen is.

De KYC-afdeling analyseert de informatie en neemt indien nodig direct telefonisch contact op met de klant. Het kan voorkomen dat hierbij extra informatie en/of documentatie wordt opgevraagd. We betrekken de adviseur hier niet bij om de privacy van de klant te beschermen en ervoor te zorgen dat de adviseur objectief blijft.

Proces Know Your Customer uitgelegd aan de hand van een case:


1. Aanvraag indienen
Mevrouw Snijder vraagt een hypotheek aan voor het kopen van een woning in Noordwijk. De afdeling Operations kijkt naar haar aanvraag en het klantbeeldformulier.

 
2. Risicoanalyse
Tijdens de screening stelt de acceptant vast dat mevrouw Snijder een nagelsalon heeft. Dit is een risico-indicator vanwege de vele contante transacties die er in een nagelsalon zijn. Daarnaast handelt mevrouw Snijder in cryptocurrency. De afdeling vraagt daarom extra onderzoek aan bij de afdeling KYC.

3. Extra onderzoek
Tijdens het extra onderzoek neemt de afdeling KYC contact op met mevrouw Snijder en vraagt om aanvullende documenten. Aanvullende documentatie is niet altijd nodig maar in het geval van mevrouw Snijder wel. De afdeling KYC analyseert alle informatie. Hierdoor duurt het aanvraagproces iets langer.

4. Besluitvorming
Na zorgvuldig onderzoek en verificatie van de aanvullende documenten besluit KYC dat de hypotheekaanvraag van mevrouw Snijder door mag naar de volgende stap in het aanvraagproces. De conclusie van de afdeling KYC is dat het risicoprofiel van mevrouw Snijder acceptabel is.

 ''Meestal is de invloed van het KYC-proces niet zo groot, en merken jij en je klant er niets van.''

Wat is de invloed van KYC op de aanvraag?
Meestal is de invloed van het KYC-proces niet zo groot, en merken jij en je klant er niets van. In enkele gevallen doet de afdeling KYC extra onderzoek, en nemen zij direct contact op met de klant. Hierdoor is de doorlooptijd van de hypotheekaanvraag mogelijk iets langer. Dit duurt vaak enkele uren tot enkele dagen, afhankelijk van hoe snel alle betrokken partijen reageren en afhankelijk van de te onderzoeken risico’s.


Hoe kun je als adviseur helpen dit proces soepeler te laten verlopen?

Het KYC-proces is een stap waar klanten niet altijd rekening mee houden. Als adviseur help je ons daarom enorm door ervoor te zorgen dat de klant goed is voorbereid en hen te informeren over mogelijke procedures, contactpogingen en het belang van snel aanleveren van extra documenten. Een volledig dossier is namelijk nodig voor het KYC-onderzoek. Zo voorkom je onnodige zorgen bij de klant.