[Interview] 22-06-2021 - Het adviseursgilde vergrijst. Maar de volgende generatie staat klaar. Remco Keijzer is een jonge adviseur bij HMJ Makelaardij in Rotterdam die vol overtuiging het vak is ingegaan. ‘Het draait veel meer dan vroeger om het ontzorgen van de klant, van de eerste aanvraag tot het tekenen bij de notaris.’ Steeds vaker zijn adviseurs voorzien van grijze lokken, maar betekent dat ook dat het vak als zodanig richting pensionering gaat. Zeker niet. Remco Keijzer vertelt waarom niet.

 

Waarom heb je gekozen voor het adviseurschap?

‘Vastgoed heeft altijd mijn interesse gehad. Thuis kreeg ik dat met de paplepel ingegoten. Mijn vader is in 2000 samen met twee compagnons begonnen met onze makelaardij. Ik heb altijd met vastgoed en met mensen willen werken, dan is dit natuurlijk een prachtige combinatie. Hiervoor werkte ik bij een projectontwikkelaar, maar ik merk echt dat ik het directe klantcontact, het ontzorgen van klanten plezierig en belangrijk vind.’

Waar kan de nieuwe lichting adviseurs van waarde zijn?

‘De jongste generatie adviseurs bestaat bijna volledig uit digital natives; zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en zijn ‘tech savvy’. In ons vak merk je ook dat steeds meer digitaal gaat. Vroeger had je dikke dossiers, maar nu gaat praktisch alles via de computer. Die trend is ook nog eens versterkt door corona, ook klanten willen meer digitaal kunnen afhandelen. Het is noodzakelijk om mee te gaan met de markt en je aan te passen aan de wensen van de klant.’

“Het is noodzakelijk om mee te gaan met de markt en je aan te passen aan de wensen van de klant.”

Kan je een trend noemen?

‘Op het snijvlak van technologie en het ontzorgen van de klant, vind je brondata. Met deze verscheidenheid aan data kan je de klant veel gemakkelijker van dienst zijn. Met een brondata-service worden datasets van klanten digitaal en veilig gedeeld met verschillende partners. De klant hoeft alleen maar toestemming te geven om zijn data te delen en dan kunnen wij die data inzien. Zo kunnen we op een professionele manier snel - en zonder dat de klant steeds weer papieren zoals een salarisstrook hoeft in te dienen - een inschatting maken van de klantsituatie.’

Wat zou je andere adviseurs aanraden?

‘Het vak van adviseur is veranderd; het draait veel meer dan vroeger om het ontzorgen van de klant, van de eerste aanvraag tot het tekenen bij de notaris. De klant wil er zo min mogelijk last mee hebben. Dat, gekoppeld aan digitalisering, is de toekomst van het vak. Blijf de ontwikkelingen dus volgen en krijg ze in de vingers. Daar ligt een belangrijke toegevoegde waarde van de adviseur.’