Twee generaties adviseurs over hypotheken toen en nu
In de dertig jaar dat Heleen in het vak zit, heeft ze de wereld van hypotheken flink zien veranderen. “Vroeger werden hypotheekaanvragen op je blauwe ogen geaccepteerd. Het was in veel gevallen echt een druk op de knop en klaar. Dat is onvergelijkbaar met de regels, dossieropbouw en administratie van nu.”
Stefano’s beeld van vroeger is anders. Hij vindt het vooral verbazingwekkend dat banken en adviseurs toen op provisiebasis konden werken. “Dat is toch niet in het belang van de klant?”
Heleen knikt. Ze benadrukt dat zij haar advies nooit heeft laten afhangen van provisies. “Niet overal was het zuiver en sommige mensen betalen daar nu nog steeds de rekening van. De inkomsten voor de adviseur zijn hierdoor wat gedaald, maar de prijs is meer marktconform. In dat opzicht is de hypotheekwereld wel eerlijker geworden. Toch zijn al die nieuwe regels soms wel frustrerend.”
“Tegelijkertijd”, vervolgt Heleen, “hebben die regels het vak wel uitdagender gemaakt. Vroeger was het één plus één is twee. Nu is het dynamischer. Met al die regels is het de kunst geworden om de grenzen op te zoeken. Zo hebben wij ons gespecialiseerd in mensen die elders nul op het rekest hebben gekregen. Complexe situaties met scheidingen, duo-aankopen, aanpassingen van de hypotheek, enzovoorts.”
Mooie aanvulling op elkaar
Stefano viel met zijn neus in de boter. Als beginnend adviseur maakte Stefano van dichtbij de oplopende verhitting van de huizenmarkt mee. “Mensen uit Amsterdam en Utrecht ‘vluchten’ naar deze regio. Maar ook hier in Deventer krijgen mensen steeds vaker tienduizenden euro’s boven de vraagprijs.”
Sinds hij vijf jaar geleden adviseur werd bij Hypotheek Visie, is er veel veranderd op het gebied van wetgeving. “Ik spit alle nieuwe acceptatienormen door”, vertelt Stefano. “Ik wil alles weten en vind het ook leuk. Inmiddels zit ik beter in de regeltjes dan mijn moeder. Het is leuk om als twee generaties samen te werken. Het is niet altijd zo dat je veel van elkaar leert, maar we hebben onze eigen manier van werken. Dat is mooi, want zo vorm je een aanvulling op elkaar.”
Heleen is blij dat een nieuwe generatie haar bedrijf is komen versterken. “Helemaal in deze coronatijd is het fijn dat je iemand hebt die je kan helpen met ontwikkelingen op digitaal vlak. Dat scheelt me veel tijd die ik nu kan steken in het adviseren van onze klanten.”
‘Je bent belangrijk voor mensen’
Die klanten profiteren tegenwoordig van een markt die eerlijker en transparanter is geworden, maar die óók minder mogelijkheden biedt. Heleen vindt het wel jammer dat er vanwege strengere regelgeving voor sommige mensen weinig meer te regelen is.
“Als je vroeger van je uitkering je maandlasten kon betalen, kreeg je een hypotheek. Dat is nu niet meer zo. Daardoor vallen mensen tussen wal en schip. Een hypotheek wordt wel steeds meer een dossier in plaats van mensen met een verhaal.”
Stefano ziet dat anders. “Juist vroeger dacht ik over het werk van mijn moeder: papierwerk, saai. Maar het vak is heel anders dan het beeld dat ik er als kind van had. Het gave is dat je heel belangrijk bent voor mensen. Hoe vaak koop je nou een huis? Je leeft echt met mensen mee in verschillende fases van hun leven. Daar geniet ik van.”