Opleider Lindenhaeghe: ‘Inhoudelijk is het vak niet veranderd, maar…’

Door de coronamaatregelen verschuift ook het werk van intermediairs meer naar online. Dat kan positief uitpakken, volgens Ewald Bary, directeur van opleidingsinstituut Lindenhaeghe. Maar hij ziet ook valkuilen. ‘We moeten niet vergeten dat het sociale aspect overal een rol speelt. Hoe houden we dat in de toekomst overeind?’


Algemeen directeur van Lindenhaeghe Ewald Bary heeft het werk van financieel adviseurs het afgelopen half jaar snel zien veranderen. ‘We hebben met z’n allen ontdekt dat we via Zoom en Teams ook heel snel functioneel resultaten kunnen boeken. Niet alleen met collega’s, maar ook met klanten. De drempel voor snel online contact is verlaagd en dat vinden we opeens heel normaal.’

 

Die ontwikkeling is ook zeker welkom. ‘Financieel dienstverleners hebben het enorm druk, mede door de blijvend lage rentes. Corona speelt ook een rol. Mensen zitten meer thuis en maken opeens vaart met verbouwingen. Dan is het fijn als je online sneller kunt schakelen en minder reistijd hebt.’

 

Bary merkt daarbij dat de wensen vanuit financieel dienstverleners richting Lindenhaeghe mee veranderen. Het cursusaanbod is niet aangepast, maar de vorm ervan wel. ‘Inhoudelijk is het vak niet veranderd, maar je merkt wel dat dienstverleners zoeken naar een opleidingsaanbod dat beter past bij de tijd van nu. Dat betekent een grotere vraag naar flexibiliteit: meer online varianten, zoals virtual classrooms en e-learningmodules.’

 

“We moeten het belang van face-to-face kennismaking en small talk met klanten niet onderschatten.”

 

Meer online werken brengt wel risico’s met zich mee. ‘We moeten niet vergeten dat het sociale aspect overal een rol speelt. Hoe houden we dat in de toekomst overeind? We moeten het belang van face-to-face kennismaking en small talk met klanten niet onderschatten. Als dat ontbreekt, hoe krijgt de klant dan de overtuiging dat een adviseur goed bij hem past? Wees je hiervan bewust.’

 

Bary pleit daarom voor een gemengde werkwijze van functioneel en sociaal, en online en – waar mogelijk – fysiek. ‘Laten we wel zijn: de online chat kan de persoonlijke ontmoeting nooit vervangen. Bovendien mis je door corona de spontane ontmoetingen en gesprekken. Zelf organiseren we daarom af en toe een ‘huiskamer’, waarin we met elkaar bijpraten. Ik zou iedereen dan ook adviseren om binnen de mogelijkheden te zoeken naar manieren om dat sociale aspect niet verloren te laten gaan – met collega’s, maar zeker ook met klanten.’

Met 25- tot 30-duizend cursisten per jaar vervult Lindenhaeghe, gevestigd in Bilthoven, een belangrijke rol in het opleiden van financieel adviseurs. Het brede aanbod loopt van verplichte Wft-opleidingen tot cursussen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.