De wereld verbeteren met vrolijkheid als wapen. Dat is wat reclameman Matthijs Jaspers van 'The Happy Activist' wil bereiken. Hij maakt en deelt filmpjes over burgerinitiatieven rondom duurzaamheid, waar je blij van wordt en die anders voor het grote publiek misschien ongezien zouden blijven.

‘Ik gebruik vrolijkheid als wapen tegen zaken als klimaatverandering en sociale ongelijkheid. De filmpjes die ik via grote sociale media kanalen post, zijn initiatieven van ‘gewone’ mensen waar je aan mee kunt doen, die laten zien; zo kan het ook! Jaarlijks help ik zo’n 300 tot 400 Nederlandse initiatieven aan meer bereik.’

 

Trends in duurzame woonoplossingen

‘Innovaties om de druk op de woningmarkt te verlichten, zie ik volop voorbij komen. Butterfly Effect is een mooi voorbeeld van een sociale innovatie. Zij plaatsen tiny houses op het terrein van zorginstellingen. In ruil voor een lage woonkosten doen de huurders vrijwilligerswerk bij de bewoners van de zorginstellingen. Onder de noemer ‘biobased bouwen’, waarbij gebruik wordt gemaakt van bouwmaterialen die minder druk leggen op de natuur, vinden ook veel ontwikkelingen plaats. Er wordt veel geïnnoveerd met materiaal uit afvalstromen. Denk aan oude spijkerbroeken waar isolatiemateriaal van wordt gemaakt, meubelplaten van afvalmateriaal uit de paprikateelt en een soort hout dat wordt gemaakt van olifantsgras. Het Huis van de Toekomst op het Floriadeterrein in Almere is een showcase van alle vormen van circulair (hergebruik) en biobased bouwen.’

 

Trends in het verduurzamen van de woonomgeving

‘Mooie initiatieven van mensen om hun eigen woning te verduurzamen zijn er ook. Ik denk aan een burgercoöperatie, waarbij mensen met elkaar één windmolen kopen om hun wijk van energie te voorzien of die als collectief zonnepanelen aanschaffen voor de hele straat. Wist je dat er al ramen met ingebouwde zonnepanelen bestaan? In Overijssel is de compostbrigade actief. Zij leren mensen hoe van groen afval vruchtbare aarde (compost) kan worden gemaakt, zodat er uiteindelijk ook minder vuilniswagens door de buurt hoeven te rijden. De Fix-brigade, gestart door een gepensioneerd elektricien, leidt mensen op om woningen van mensen in achterstandswijken beter te isoleren. Resultaat: lagere energiekosten. De actie ‘het regent tonnen’ van WaterLeider in Rotterdam biedt buurtbewoners voor een beperkt bedrag een regenton. Niet alleen wordt zo water opgevangen om de tuin te bewateren, het zorgt ook voor minder wateroverlast.’

 

 ‘De betonnen jungle zal steeds meer vergroenen’

‘Ondernemers vervullen nu al, meer dan de overheid, de functie van een moreel kompas. Interessant is bijvoorbeeld Respyre die beton maakt waar moszaadjes inzitten. Je krijgt dus een groene wand die water vasthoudt, waardoor het gebouw koel blijft. Zowel het Hof van Cartesius (Utrecht) als Circuloco (Almere) laten zien wat er mogelijk is qua circulaire (woning)bouw. Als ik naar de toekomst kijk, verwacht ik vooral de rol van ondernemers belangrijk blijft en dat alles rondom ‘bezit’ verandert. De eigen auto en platenverzameling worden vervangen door de deelauto en Spotify.
Bedrijven zullen zich minder richten op het verkopen van producten. Alles wat in de keuken staat, van espresso-apparaat tot wasmachine, zal door mensen als dienst worden afgenomen. Ook zal de betonnen jungle, die steden kunnen zijn, steeds meer vergroenen. De natuur komt enerzijds terug in de vorm van parken. Die dragen bij aan meer koelte in dichtbebouwde gebieden. Maar ook gebouwen zullen vergroenen, zoals het vertical forest flatgebouw in Eindhoven waar bijna 125 bomen zijn geplaatst in uitsparen en op balkons. Daar word je toch blij van?’