2020 was op zijn zachtst gezegd een merkwaardig jaar dat in het teken stond van corona. Wat gaat 2021 behelzen voor de economie, de hypotheekmarkt en het intermediair? Samen met Karin Polman blikken we vooruit.
Het is niet eenvoudig om in te schatten hoe de economie is geraakt door het virus. In de hypotheekmarkt zagen we dat mensen massaal hun hypotheek gingen oversluiten. Ook zagen we dat door corona klanten hun woning veel meer gingen waarderen, onder andere door het thuiswerken. Dit is heel duidelijk te zien in de vele verhogingen om verbouwingen te financieren.
Als we naar Nederland als geheel kijken, lijkt ons land het relatief goed te doen. In het derde kwartaal groeide de economie met 7,7%, terwijl de terugval in het tweede kwartaal in ons land niet zo extreem was als in andere landen. Toch moeten we onder de streep voor 2020 waarschijnlijk een economische krimp van 5% noteren. Voor 2021 verwachten we een magere opleving van de economie.
Wat betekent dat voor de woning- en hypotheekmarkt? Ondanks de oplopende werkloosheid en een toename van het aantal faillissementen is er nog altijd een groot woningtekort. Het is dus niet gezegd dat de woningprijzen zullen dalen. Daarbij moet ik wel aantekenen dat de werkloosheids- en faillissementscijfers waarschijnlijk zijn geflatteerd vanwege de steunpakketten.
Het is waarschijnlijk dat meer klanten met betalingsproblemen zich in de komende maanden zullen aandienen. Tijdens de eerste lockdown periode meldden zich duizenden klanten aan omdat zij vreesden niet aan hun hypotheekverplichtingen te kunnen voldoen. Wij hebben toen een betaalpauze geïntroduceerd. Klanten kregen de mogelijkheid om - voor in totaal zes maanden -helemaal geen aflossing en rente te betalen. Dat bedrag wordt later verrekend. In totaal heeft Florius bijna 3.000 klanten op deze manier kunnen helpen.
Ik verwacht dat 2021 voor intermediairs een sterkere focus op beheer en verduurzaming betekent. Onze adviseurs beschikken over brede en gedetailleerde kennis van specifieke klantsituaties, dus zij kunnen hun rol pakken bij actief beheer. Florius ondersteunt dit door onder andere de tool Kansrijke Momenten. Daarmee kunnen intermediairs op basis van actuele data inzien of klanten geholpen zijn met advies omtrent de renteherziening, wat hun mogelijkheden zijn voor woningverduurzaming en of ze moeten worden bijgepraat over eventuele risico’s bij een aflossingsvrije hypotheek. Daar liggen echt kansen voor intermediairs naast de markt voor nieuwe hypotheken.
Voor mij persoonlijk betekent 2021 mijn eerste lustrum. Toen ik begon was digitalisering een van mijn speerpunten, naast maatschappelijke relevantie - dat is nog steeds zo. De komende jaren wil ik doorgaan met die digitaliseringsslag; tijdens de coronacrisis bleek wederom hoe waardevol onze digitale voorzieningen zijn om onze klanten te helpen. Maar we gaan door! Zo willen we het intermediair nog beter ondersteunen bij de hypotheekaanvraag door te werken aan hypotheekacceptatie op basis van brondata, dus zonder een hele papierwinkel. Dat is voor sommigen misschien nog toekomstmuziek, maar voor ons is de muziek al hoorbaar!
‘In het nieuwe jaar een sterkere focus op beheer en verduurzaming’