Op 19 maart bestaat Florius 15 jaar! Een feestelijk moment voor de hypotheekverstrekker om bij stil te staan. Directeur van Florius Karin Polman kijkt terug naar de belangrijkste momenten uit het 15-jarige bestaan.
Eigenlijk gaat de geschiedenis van Florius als meer dan 75 jaar terug in de tijd. In 1946 richtte grondlegger Jacob Wiersema namelijk de Bouwspaarkas Drentsche Gemeente op. Dat was speciaal bedoeld voor mensen die niet zoveel geld te besteden hadden na de oorlog, maar wel op zoek waren naar een woning.
Deze publieke spaarkas ontwikkelde zich later tot het welbekende Bouwfonds Nederlandse Gemeenten. In 2000 werd dit overgenomen door ABN AMRO Bank. Sinds maart 2007, nu dus alweer 15 jaar geleden, is Florius ontstaan. In deze 15 jaar zijn we altijd dicht bij onze identiteit gebleven. Zo zijn we continu bezig met kijken wat er speelt in de maatschappij. Daar houden we dan ook direct rekening mee met de diensten en producten die wij aanbieden.
Vergoedingsvrij aflossen
Toen we in 2007 begonnen met Florius hadden we gelijk een primeur. Zo waren wij namelijk de eerste hypotheekverstrekker waar je 100% vergoedingsvrij (toen nog: ‘boetevrij’ genoemd) kon aflossen uit eigen middelen. Daarnaast introduceerden wij de zogenoemde Florius Verzilver Hypotheek, een hypotheek speciaal bedoeld voor ouderen. Hiermee kunnen 60-plussers bijvoorbeeld al eerder profiteren van de overwaarde van de woning.
Duurzaamheid
Daarnaast zijn we ook een pionier gebleken op het gebied van duurzaamheid. Zo waren we de eerste hypotheekverstrekker die een duurzaamheidshypotheek aanbood. De Florius Verduurzaam Hypotheek. Dit was een belangrijke stap voor ons. We willen, al vanaf het ontstaan in 1946, een maatschappelijke rol spelen. Dat denken we hiermee te kunnen doen. Circa 1 op de 10 woningen in Nederland wordt door ons gefinancierd. Uit onderzoek blijkt dat 40% procent van de CO2-uitstoot is toe te schrijven aan de gebouwde omgeving. Door klanten te helpen bij het verduurzamen van hun woning kunnen we dus écht impact maken. Bij de introductie van de Florius Verduurzaam Hypotheek hebben we ook direct tegen andere hypotheekverstrekkers gezegd dat ze dit product mochten kopiëren. En dat gebeurde gelukkig ook.
Digitalisering
We hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de digitalisering van onze dienstverlening. Een goed voorbeeld hiervan is de introductie van de tool Kansrijke Momenten. Dit is een tool binnen FAN die de adviseur, op basis van klantdata, een signaal geeft als er aanleiding is voor een gesprek. Hiermee haalt de adviseur het maximale uit zijn bestaand klantrelaties en wordt de klant proactief geholpen. Deze tool heeft ons vorig jaar ook de Gouden Lotus Award opgeleverd. Een prijs die laat zien dat we erg goed bezig zijn op het gebied van innovatie.
Toekomst
De komende jaren willen we ons echt gaan inzetten om de toegankelijkheid van de woningmarkt te vergroten. Het is momenteel erg moeilijk om überhaupt aan een woning te komen. Afgelopen maand zijn we al gestart met de Duurhuur pilot. Hierbij wijken we af van de normale acceptatiekaders als mensen kunnen laten zien dat ze voor een bepaalde periode een X huurbedrag konden betalen. Daarnaast zullen we ons op andere niches gaan richten. Denk bijvoorbeeld aan de stijgende populariteit van tiny houses of het voor kinderen mogelijk maken om het huis van hun ouders over te nemen. Verder willen we de adviseurs nog beter gaan ondersteunen. Zo zullen er, en daar beginnen we binnenkort al mee, meer thema’s worden toegevoegd in de FAN omgeving aan Kansrijke Momenten.
Wonen is een eerste levensbehoefte
Zelf kijk ik met veel plezier terug op de afgelopen jaren bij Florius. Het hypothekenvak is zo leuk en interessant om dagelijks mee bezig te zijn. Er gaat geen dag voorbij dat er geen artikel in de krant staat over de woningmarkt. En dat is het afgelopen jaar alleen nog maar meer geworden door de huidige krapte op de woningmarkt. Door corona heeft wonen een andere betekenis gekregen, je merkt echt dat het een eerste levensbehoefte is geworden voor mensen. Dat maakt het een mooi vak om mee bezig te mogen zijn. En die tevredenheid zie je ook terug bij de medewerkers van Florius, de adviseurs waar wij mee samenwerken en onze klanten. Wij doen hier ieder jaar onderzoek naar en ieder jaar ligt de NPS weer iets hoger. Dat is iets waar ik echt heel trots op ben!