Het doel van de klant is om aan het einde van de looptijd van zijn lening(deel) om met bij Conservatrix opgebouwde kapitaal in zijn polis zijn lening(deel) in zijn geheel of gedeeltelijk terug te betalen. Op dit moment kunnen er zich 2 situaties voor doen. Zie ook het antwoord bij de vraag Wat zijn de consequenties voor de klant?
Situatie 1: klant is geïnformeerd per brief door de curatoren over een (voorlopige) uitkering (70% van het verzekerd bedrag) die ze tegemoet kunnen zien
- Bevindt de klant zich in deze situatie en heeft de klant een brief gekregen waarin staat dat hij een voorlopige uitkering krijgt van het verzekerde bedrag? Dan kan voor deze klant het bestaande EEL-proces gevolgd worden. Blijkt dat de klant niet zijn gehele lening/leningdeel kan aflossen? Dan wordt vaak in overleg met de klant bekeken of de looptijd van de lening/het leningdeel verlengd kan worden. Hiervoor geldt in deze situatie dat er conform het beleid een toets gedaan moet worden op LTV, LTI en % aflossingsvrij en/of onzekere deel. Kan de looptijd van de lening/het leningdeel als gevolg van de uitslag van de toets (nog) niet verlengd worden? Dan mag de looptijd in deze uitzonderlijke situatie in eerste instantie met 3 maanden verlengd worden.
- Heef de klant voor de nieuwe EEL-datum wel duidelijkheid over een aanvullende uitkering bovenop de voorlopige uitkering van 70% van het verzekerde bedrag? Dan vragen we de klant contact met ons op te nemen. Vervolgens kan voor deze klant het bestaande EEL-proces vervolgd worden.
- Heeft de klant 2 weken voor de nieuwe EEL-datum nog steeds geen duidelijkheid over een aanvullende uitkering bovenop de voorlopige uitkering van 70% van het verzekerde bedrag? Dan vragen we de klant om uiterlijk 2 weken voor de nieuwe EEL-datum contact met ons op te nemen. De looptijd mag dan met nog eens maximaal 3 maanden worden verlengd totdat er wel duidelijkheid is.
Situatie 2: klant is nog niet geïnformeerd per brief door de curatoren over een (voorlopige) uitkering (70% van het verzekerd bedrag) die ze tegemoet kunnen zien
Bevindt de klant zich in deze situatie? Dan is het op dit moment niet duidelijk wat de concrete gevolgen zijn voor de klant met een polis bij Conservatrix. De klant moet nadere berichtgeving van Conservatrix hierover afwachten. Omdat de klant in een situatie terecht gekomen is die hij niet heeft kunnen voorzien, verlengen wij in overleg met de klant de looptijd in eerste instantie met 3 maanden. Hiervoor is het in deze uitzonderlijke situatie niet nodig om een toets op LTV, LTI en % aflossingsvrij en/of onzekere deel te doen. Wij vragen de klant direct contact met ons op te nemen als er meer duidelijk is wat de concrete gevolgen zijn voor de klanten met een polis bij Conservatrix.
Heeft de klant 2 weken voor de nieuwe EEL-datum nog steeds geen duidelijkheid over een aanvullende uitkering bovenop de voorlopige uitkering van 70% van het verzekerde bedrag? Dan vragen we de klant om uiterlijk 2 weken voor de nieuwe EEL-datum contact met ons op te nemen. De looptijd mag dan met nog eens maximaal 3 maanden worden verlengd totdat er wel duidelijkheid is.