De curatoren onderzoeken of Conservatrix overgenomen kan worden door een andere verzekeraar. Dat gaat 4 tot 6 maanden duren. Lukt het niet, dan worden verzekerden uitbetaald vanuit het failliete bedrijf. Welk percentage klanten uiteindelijk krijgen, hangt volgens de curatoren af van de verdere ontwikkelingen. Hieronder vind je vragen en antwoorden over wat het betekent voor klanten met een Florius-hypotheek waaraan een polis van Conservatrix verpand is.

Veelgestelde vragen

Op 15 januari 2021 hebben de curatoren een bericht gepubliceerd op de website van Conservatrix. Hier staat dat, als een verzekerd voorval (bijvoorbeeld overlijden of expiratie van een verzekering) zich heeft voorgedaan in de periode tot 1 januari 2021, de curatoren toestemming hebben van de rechters-commissarissen om (voorlopige) uitkeringen te doen van 70% van het verzekerd bedrag. De desbetreffende verzekeringsnemers kunnen de uitkering de komende weken tegemoet zien. Hierover worden zij per brief geïnformeerd. In de eerste helft van februari doen de curatoren een soortgelijk verzoek voor verzekerde voorvallen die zich in januari 2021 voordoen.

Op 1 december 2021 zal bij een verzekerd voorval (expiratie of overlijden) het tussentijdse uitkeringspercentage worden verhoogd van 70% naar 80%. Ook in geval van een bestaande periodieke uitkering, zal vanaf 1 december 2021 het uitkeringspercentage worden verhoogd naar 80%. Voor verzekerde voorvallen die zich voor 1 december 2021 hebben voorgedaan en waarop reeds een tussentijdse uitkering van 70% is gedaan, zal een aanvullende uitkering van 10% worden gedaan.

Zie het bericht op de website van Conservatrix. Daar kan de klant ook veelgestelde vragen lezen over het faillissement.

 

Zie ook het antwoord bij de vraag Wat zijn de consequenties voor de klant? De curatoren hebben in de afgelopen weken gesprekken gevoerd met verschillende partijen die bij het verkoopproces betrokken zijn. De curatoren treffen de komende periode de verdere voorbereidingen in het verkoopproces, zodat vanaf eind februari gesprekken met potentiële overnemende partijen gevoerd kunnen worden. De klant moet nadere berichtgeving namens Conservatrix hierover afwachten.
De hypotheek van de klant loopt nu ongewijzigd door. Florius wacht de nadere berichtgeving vanuit Conservatrix ook af. Wanneer meer bekend is over wat er met de lopende polissen gaat gebeuren, raden we de klant aan weer contact op te nemen met ons. Op dat moment bepalen we samen welke acties er gewenst of noodzakelijk zijn om te ondernemen.
Zie ook het antwoord bij de vraag Wat zijn de consequenties voor de klant? De curatoren hebben in de afgelopen weken gesprekken gevoerd met verschillende partijen die bij het verkoopproces betrokken zijn. De curatoren treffen in de komende periode de verdere voorbereidingen in het verkoopproces, zodat vanaf eind februari gesprekken met potentiële overnemende partijen gevoerd kunnen worden. De klant moet nadere berichtgeving namens Conservatrix hierover afwachten.
Zie ook het antwoord bij de vraag Wat zijn de consequenties voor de klant? Verder is het volgens zowel DNB als Conservatrix op dit moment niet duidelijk wat de concrete gevolgen zijn voor de klanten met een polis bij Conservatrix. De klant moet nadere berichtgeving vanuit Conservatrix hierover afwachten.
Nee, omdat het volgens zowel DNB als Conservatrix op dit moment niet duidelijk is wat de concrete gevolgen zijn voor de klanten met een polis bij Conservatrix waarbij er geen sprake is van een verzekerd voorval (bijvoorbeeld overlijden of expiratie van een verzekering). De klant moet nadere berichtgeving vanuit Conservatrix hierover afwachten.
Nee, we hebben voor die situaties waarbij er geen sprake is van een verzekerd voorval (bijvoorbeeld overlijden of expiratie van een verzekering) nog geen inzicht in welke waarde vrij gaat komen en wanneer. Omzetting van het leningdeel (rekening houdend met de opgebouwde waarde) is daarom niet mogelijk tot er duidelijkheid is. Ook is verrekening van de opgebouwde waarde (VOW) op dit moment voor polissen van Conservatrix niet mogelijk.

Het doel van de klant is om aan het einde van de looptijd van zijn lening(deel) om met bij Conservatrix opgebouwde kapitaal in zijn polis zijn lening(deel) in zijn geheel of gedeeltelijk terug te betalen. Op dit moment kunnen er zich 2 situaties voor doen. Zie ook het antwoord bij de vraag Wat zijn de consequenties voor de klant?

 

Situatie 1: klant is geïnformeerd per brief door de curatoren over een (voorlopige) uitkering (70% van het verzekerd bedrag) die ze tegemoet kunnen zien

  • Bevindt de klant zich in deze situatie en heeft de klant een brief gekregen waarin staat dat hij een voorlopige uitkering krijgt van het verzekerde bedrag? Dan kan voor deze klant het bestaande EEL-proces gevolgd worden. Blijkt dat de klant niet zijn gehele lening/leningdeel kan aflossen? Dan wordt vaak in overleg met de klant bekeken of de looptijd van de lening/het leningdeel verlengd kan worden. Hiervoor geldt in deze situatie dat er conform het beleid een toets gedaan moet worden op LTV, LTI en % aflossingsvrij en/of onzekere deel. Kan de looptijd van de lening/het leningdeel als gevolg van de uitslag van de toets (nog) niet verlengd worden? Dan mag de looptijd in deze uitzonderlijke situatie in eerste instantie met 3 maanden verlengd worden.

  • Heef de klant voor de nieuwe EEL-datum wel duidelijkheid over een aanvullende uitkering bovenop de voorlopige uitkering van 70% van het verzekerde bedrag? Dan vragen we de klant contact met ons op te nemen. Vervolgens kan voor deze klant het bestaande EEL-proces vervolgd worden.

  • Heeft de klant 2 weken voor de nieuwe EEL-datum nog steeds geen duidelijkheid over een aanvullende uitkering bovenop de voorlopige uitkering van 70% van het verzekerde bedrag? Dan vragen we de klant om uiterlijk 2 weken voor de nieuwe EEL-datum contact met ons op te nemen. De looptijd mag dan met nog eens maximaal 3 maanden worden verlengd totdat er wel duidelijkheid is.

 

Situatie 2: klant is nog niet geïnformeerd per brief door de curatoren over een (voorlopige) uitkering (70% van het verzekerd bedrag) die ze tegemoet kunnen zien

Bevindt de klant zich in deze situatie? Dan is het op dit moment niet duidelijk wat de concrete gevolgen zijn voor de klant met een polis bij Conservatrix. De klant moet nadere berichtgeving van Conservatrix hierover afwachten. Omdat de klant in een situatie terecht gekomen is die hij niet heeft kunnen voorzien, verlengen wij in overleg met de klant de looptijd in eerste instantie met 3 maanden. Hiervoor is het in deze uitzonderlijke situatie niet nodig om een toets op LTV, LTI en % aflossingsvrij en/of onzekere deel te doen. Wij vragen de klant direct contact met ons op te nemen als er meer duidelijk is wat de concrete gevolgen zijn voor de klanten met een polis bij Conservatrix.

Heeft de klant 2 weken voor de nieuwe EEL-datum nog steeds geen duidelijkheid over een aanvullende uitkering bovenop de voorlopige uitkering van 70% van het verzekerde bedrag? Dan vragen we de klant om uiterlijk 2 weken voor de nieuwe EEL-datum contact met ons op te nemen. De looptijd mag dan met nog eens maximaal 3 maanden worden verlengd totdat er wel duidelijkheid is.

Op de site van Conservatrix vind je informatie en veelgestelde vragen over het faillissement.