[Column] 14-07-2022 ‘Terwijl ik dit schrijf, dwalen mijn gedachten af en toe al af naar mijn vakantie. Nog een paar dagen en ik vertrek naar Elba, voor de Italiaanse kust. Zo vlak voor de vakantie is een goed moment om even te reflecteren: hoe liep het afgelopen halfjaar? Én waar kunnen wij naar uit kijken wanneer wij weer terug zijn?
‘Ik vertel niets nieuws als ik zeg dat de markt hectisch was. Net toen we opgelucht adem konden halen omdat corona op de terugweg leek, brak er oorlog uit in Oekraïne. De energieprijzen schoten omhoog, de inflatie liep scherp op, de hypotheekrente steeg mee. In een paar maanden verdubbelde de 10-jaars rente tot 4 procent. Daarnaast speelt ook nog de crisis in de goederenstromen en krapte op de arbeidsmarkt mee. Al deze ontwikkelingen hebben gevolgen gehad voor de woningmarkt.
Verschuiving van de vraag
We zagen dat het aantal gesloten hypotheken onder doorstromers en starters sterk is afgenomen, terwijl er juist veel meer hypotheken zijn afgesloten onder over- en bijsluiters. Consumenten wilden nog snel profiteren van de lage rente, om verdere hypotheekrente stijgingen voor te zijn. Daarnaast zorgden de hogere energielasten er ook voor dat het besteedbaar inkomen lager kwam te liggen en daarmee consumenten nog minder konden lenen.
Adviseurs werkten zich afgelopen maanden een slag in de rondte om hun klanten goed van dienst te zijn. Bij Florius zagen we de aanvragen ook binnenlopen. We hebben alle zeilen bijgezet om ons servicelevel op peil te houden en adviseurs en klanten zo snel mogelijk uitsluitsel te kunnen geven.
Met de markt meebewegen
Door de bijzondere staat van de markt en alles wat er speelt binnen de maatschappij hebben wij enkele mooie oplossingen kunnen introduceren. Bijvoorbeeld in de pilot ‘Duurhuur’ komen huurders in de vrije sector sinds april makkelijker in aanmerking voor een hypotheek. Mits ze de afgelopen jaren zonder problemen hun woonlasten konden opbrengen. Het initiatief is nog pril, maar de verwachtingen zijn hoog gespannen. Zo’n 500.000 huishoudens huren in de vrije sector. Van hen is 60 procent meer dan een derde van het inkomen kwijt aan woonlasten. Dankzij het maatwerk van adviseurs kunnen we ook deze grote groep mensen toegang bieden tot de woningmarkt.
Ook zijn wij dit voorjaar de campagne ‘Frisse Blikken’ gestart: video’s met echte klanten die vertellen hoe zij hun woning hebben gevonden. Zo inspireren wij consumenten om creatief naar hun woonwensen te kijken. Als die droomwoning onbereikbaar is, vind je met een frisse blik en het juiste advies misschien een woning die wél bereikbaar is.
In 2019 kwam Florius met de Verduurzaamhypotheek. Misschien waren we iets te vroeg, maar door de gestegen energieprijzen is er volop vraag naar verduurzaming. Steeds meer adviseurs helpen klanten om anders naar energie te kijken. Door hen te wijzen op maatregelen om het energieverbruik en daarmee de woonlasten omlaag te brengen.
Anders adviseren
Na de vakantie is de vraag naar hypotheken waarschijnlijk lager. Wat ruimte biedt om op een andere manier te adviseren. Hiervoor hebben wij vanuit Florius de tool ‘Kansrijke Momenten’ ontwikkeld. Deze tool biedt ‘haakjes’ over de financiële situatie van de klant. Bijvoorbeeld over het einde de rentevast-periode, energielabel of de economische looptijd. Zo heb je als adviseur belangrijke adviestriggers om met de klant in gesprek te gaan.
Verder blijft maatwerk in de acceptatie ontzettend belangrijk. Als klanten niet helemaal passen in de regelgeving ondersteunen we adviseurs om creatief mee te denken en maatwerk te bieden. Daarnaast maken wij het klanten en adviseurs makkelijker door verder te digitaliseren.
Er speelt veel en tegelijkertijd. Toch ga ik met een gerust hart op vakantie. Ik nodig adviseurs uit om hetzelfde te doen. We hebben hard gewerkt en na een drukke periode hebben we wel een vakantie verdiend. En we mogen eindelijk weer reizen en op een terrasje van de rust genieten. Om inspiratie en motivatie op te doen en er daarna weer tegenaan te gaan. Ik wens iedereen een heerlijke vakantie.’
Karin Polman, directeur Florius