Maakt AI de hypotheekadviseur overbodig? Integendeel, zegt Timo Meijrink, adviseur op het gebied van AI. Ja, er zullen taken verdwijnen, maar er komen ook taken bij. En het beste nieuws is: de hypotheekadviseur zal meer tijd hebben voor het persoonlijke contact met de klant.

De interesse én angst voor AI en robotisering zijn enorm toegenomen sinds de komst van apps als ChatGPT. Blijf je erin verdiepen… en bedwing de angst, adviseert Timo Meijerink. De hypotheekadviseur volledig 'weg' automatiseren: dat ziet hij niet gebeuren. Timo is directeur Strategic Business Benelux bij Instabase, een Amerikaans bedrijf dat bedrijven helpt om ongestructureerde data om te zetten in gestructureerde, bruikbare data. Met behulp van AI, uiteraard. Onlangs was hij te zien als spreker op het Hypotheken Event in februari. 

‘AI zal de hypotheekadviseur steeds meer administratieve taken uit handen nemen.’

Niet creatief, niet empathisch
'Er zijn vier gebieden waarin AI nog niet zo sterk is als de mens. En het is de vraag of AI die ooit onder de knie krijgt', zegt Timo. 'Dat zijn creatief denken, empathie, behendigheid (omgaan met onverwachte situaties) en boerenverstand. Met dat laatste bedoel ik dat AI bijvoorbeeld niet snapt waarom een bedrijf in de recreatiesector in 2021 een enorme omzetdaling had, omdat het niet weet dat we in lockdown zaten.'

Administratieve taken
Waar AI wél heel goed in is en steeds beter in wordt, is het begrijpen van ongestructureerde data en daar relevante data uithalen. Bij hypotheekadvies moet je dan denken aan alle gegevens die de klant moet aanleveren om zijn inkomen aan te tonen, zoals loonstrookjes, jaarrekeningen etc. Apps als Ockto bieden momenteel al flink wat hulp, maar AI zal de hypotheekadviseur steeds meer administratieve taken uit handen nemen, die nodig zijn om die informatie te ordenen.

'Omarm AI’

Dienstverlening wordt breder
Dat is een goede ontwikkeling, vindt Timo, want op die taken zitten de meeste mensen toch niet te wachten. En zo krijgen ze meer tijd voor wat ze wel boeiend en leuk vinden: het persoonlijke contact met de klant. 'De klantrelatie wordt veel belangrijker, ook omdat de klant andere behoeftes zal ontwikkelen. De exacte veranderingen zijn lastig te voorspellen. Maar jullie dienstverlening zal uitgebreider worden dan hypotheekadvies alleen. Denk bijvoorbeeld aan brede financiële planning: van beleggingsadvies tot vermogensbeheer.'

De tip van Timo
Omarm AI, zegt Timo. 'Zoek uit voor welke taken er nu al een AI-oplossing is. Zo is er al software die adviesgesprekken opneemt en een samenvatting schrijft. Die kun je zo naar de klant sturen. En je kunt AI gebruiken om te checken of de klant de documenten correct heeft ingevuld.' Daarnaast biedt AI veel voordelen bij het ondernemende aspect van het adviseurschap. Denk aan het schrijven van wervende teksten, het ontwerpen van logo’s of het geven van suggesties voor nieuwsbrieven.

Timo Meijrink, Director Strategic Business Benelux at Instabase