De volgende GPT-versie moet slimmer zijn dan de mens. Althans, volgens makers OpenAI. AI ontwikkelt razendsnel, maar wordt in de financiële wereld en hypotheeksector nog niet omarmd. Timo Meijrink, adviseur op het gebied van AI, probeert ons te enthousiasmeren.
Nieuwe ontwikkelingen bijbenen
‘Teams en afdelingen experimenten met AI, maar het wordt nog niet geïmplementeerd. Terwijl de hypotheeksector juist van de nieuwste ontwikkelingen kan profiteren, zegt Timo Meijrink, Senior Sales Engineer bij Snowflake. ‘AI-tools zijn nog geavanceerder. De nieuwe versie GPT is sneller dan zijn voorganger. Dat maakt het geschikter voor real-time gebruik, bijvoorbeeld voor een chatbot op je website.’
Meer efficiëntie en klanttevredenheid door AI
Precies zo’n AI-chatbot laat zien wat het voordeel is voor hypotheekadviseurs: efficiëntie. Met behulp van AI kan je snel en nauwkeurig grote hoeveelheden data verwerken. Je versnelt het proces en zorgt voor meer klanttevredenheid. AI-chatbots beantwoorden straks real-time vragen van klanten en begeleiden ze door het hypotheekproces. Timo legt uit: ‘Een AI-gedreven chat kan persoonlijk en intuïtief te werk gaan. Met één simpele vraag kom je als klant vrij snel uit waar je moet zijn. En als de klant al bekend is bij jou, kan een AI-chatbot zelfs hun gegevens erbij halen om een persoonlijk advies te geven.’
Risico’s van AI
Klantgegevens en AI? Daar rinkelt een alarmbel. En dat moet ook, legt Timo uit. ‘Zodra je persoonlijke data invoert, is dat privacygevoelig. Je moet je databeheer goed op orde hebben en daar zorgvuldig mee omgaan.’ Een ander risico is dat AI bevooroordeeld kan zijn, wat door training in het model is geslopen. ‘Zo’n vooroordeel kan zijn dat mensen met een bepaalde etnische achtergrond eerder een betalingsachterstand hebben. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Jouw beoordeling als hypotheekadviseur moet zuiver en objectief zijn.’
Waar begin je?
Wil je AI integreren in je praktijk? Leg eerst de juiste basis door je databeheer op orde te hebben. Weet wat je hebt en of die data correct is, en zorg voor beleidsregels en procedures. Als dat staat, begin dan klein met AI gebruiken, adviseert Timo: ‘Laat AI je werk sneller en makkelijker maken. Bijvoorbeeld met een verbeterde klantervaring. Zoals bij contact met een klant, een snelle samenvatting krijgen van al hun informatie.’
Wanneer gaat de hypotheeksector overstag?
Het is duidelijk: de ontwikkelingen in AI gaan snel. Het duurt niet lang meer tot AI de hypotheeksector steeds vaker ondersteunt, van klantcontact tot risicobeoordelingen. Zodra de eerste partijen daar succesvol mee aan de slag gaan, zal het balletje gaan rollen, vertelt Timo. ‘Succesverhalen van partijen die met AI werken, zullen een sleutelrol spelen in de adoptie ervan. Bijvoorbeeld een kortere doorlooptijd van een dossier. Of in dezelfde tijd niet drie maar wel tien adviezen creëren. Een AI-tool kan je beste persoonlijke assistent worden. Als je nu een AI-tool inzet, kent die over twee jaar alle cases die ooit langs zijn gekomen. Die tool kan straks zelfs beter analyseren dan jij. Waardoor jij gewoon snel en effectief je werk kan doen. En die persoonlijke touch kan blijven geven aan je klanten.’