450.000 minder brieven?

Sinds afgelopen jaar digitaliseert Florius haar brieven. Hoe verloopt dit proces en waarom is het belangrijk? Lead product owner Patrick Wijsman legt het uit.

Daarom digitaliseren
Elk jaar versturen we honderdduizenden papieren brieven naar onze klanten. Een behoorlijk aantal, dat volgens ons, maar zeker ook onze klanten, een stuk naar beneden kan. Vanuit de gedachte van een ‘paperless future’ en het vergroten van het gebruiksgemak werkt Florius aan het digitaliseren van brieven.

Klantbrieven
Maar waar begin je? In het vierde kwartaal van 2020 hebben we de eerste klantbrieven gedigitaliseerd. Denk aan de brieven over maandelijkse extra aflossingen. Die belanden nu niet meer maandelijks op de deurmat. Om te kijken of dit goed werkte, hebben we tijdens dit proces een kwartaal lang een duale periode gehad. Die is voorbij. En vanaf 1 januari 2021 zijn alle klantbrieven gedigitaliseerd.

Uitzonderingen
Voor het digitaliseren is wel een aantal uitzonderingen. Dat zijn de brieven die echt nog fysiek verstuurd moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan brieven over achterstanden of brieven met betrekking op het einde van de economische looptijd.

De rol van de klant
Uiteindelijk is het onze ambitie helemaal te stoppen met het versturen van papieren post. We hebben daarin al een flinke slag gemaakt. Maar er valt nog veel te winnen door de klant hierin te betrekken. Zo kunnen klanten die hun mijnFlorius account geactiveerd hebben de voorkeur voor versturen zelf aanpassen naar digitaal. Op dit moment heeft 53% van onze klanten met een actief mijnFlorius-account dit zo ingesteld.

Jij kunt ons helpen
Als adviseur kun je ons daar bij helpen. Graag zelfs! Door je klant bijvoorbeeld te stimuleren een mijnFlorius account aan te maken of te activeren en ze te wijzen op de mogelijkheid om daarin de voorkeur op ‘digitaal’ te zetten. Er zijn nog voldoende klanten die nog geen account hebben, al is dat percentage onder nieuwe klanten 70 tot 75%. We blijven onze klanten stimuleren de voorkeur op digitaal te zetten, bijvoorbeeld in de mailing voor de saldo opgave. En we zullen dat dit jaar blijven doen.

We zijn het traject gestart met klantbrieven, maar natuurlijk gaan we nu ook aan de slag met de brieven richting de adviseurs. Op deze manier verminderen we het papierverbruik dragen we ieder op onze eigen manier ons steentje bij. Hoe groot of klein dan ook.

 Patrick Wijsman
 Lead product owner bij Florius