4 tips voor probleemloos digitaal ondertekenen

Digitaal ondertekenen draagt bij aan een soepel verloop van de hypotheekaanvraag – op voorwaarde dat dit correct gebeurt. Met deze vier tips behoed je klanten voor valkuilen. ‘Zet geen handtekeningen in Paint.’

1. Het aanmaken van een mijnFlorius-account is noodzakelijk
Een account aanmaken in mijnFlorius is het eerste dat de klant moet doen, of jij voor de klant. In mijnFlorius heeft de klant de keuze om documenten, zoals het renteaanbod en de bindende offerte, via Evidos digitaal te ondertekenen. Stel je klant hiervan op de hoogte. Via het Florius Adviseurs Netwerk (FAN) krijg je een melding zodra een document digitaal is ondertekend. Jij blijft verantwoordelijk voor de correctheid van de aan te leveren documenten.

2. Vul alleen in wat strikt noodzakelijk is
De klant vult alleen in wat er wordt gevraagd, want het bewerken van een digitaal ondertekend document maakt de handtekeningen ongeldig. Zodra het document is goedgekeurd in FAN, wordt het één-op-één doorgestuurd naar het acceptatieteam. Goed om te weten: je mag het document niet printen, om het te bewerken met pen en vervolgens weer te scannen. Hierdoor gaan de gekoppelde data van de digitale handtekeningen verloren en kunnen we het document niet accepteren.

3. Gebruik voor handtekeningen geen Paint, maar de applicatietool Evidos
Onze acceptatieteams zien regelmatig dat handtekeningen worden gezet in een ander programma, zoals Paint, en daarna in het document worden geplakt. Deze zijn niet geldig en zorgen voor vertraging. Gebruik uitsluitend de in mijnFlorius beschikbare applicatietool (Evidos) voor digitaal ondertekenen.

4. Vergeet niet op ‘verzenden’ te klikken
Evidos zorgt ervoor dat de klant geen enkel vakje voor handtekeningen over het hoofd ziet. Zodra alle handtekeningen zijn gezet, moet de klant nog wel even op ‘verzenden’ klikken. Pas dan wordt het document naar FAN gestuurd.