Hoe kunnen klanten toestemming geven om hun gegevens te delen?

Met ingang van 9 januari 2023 kunnen klanten in het bindend aanbod voor een nieuwe hypotheek aangeven dat zij Florius toestemming geven om gegevens te delen met jou als adviseur. Bij verhogingen en omzettingen gaat het op de manier zoals je gewend was. Hieronder lees je hoe.

Na de ingangsdatum van de hypotheek kunnen klanten met een mijnFlorius-account deze toestemming regelen in hun online-omgeving. Is de klant bij jou op kantoor? Dan kun je het samen doen via FAN. Je klant krijgt een bevestiging van de wijziging in zijn berichtenbox van mijnFlorius. Klanten zonder mijnFlorius kunnen bellen met Advies & Service, via 033 - 752 5000.

Let op! Als een hypotheek op 2 namen staat, gaat het om gegevens van beide geldnemers. Degene die de toestemming regelt, moet dit daarom eerst afstemmen met zijn of haar partner.

Inzicht belangrijk, maar privacy voorop

Klanten moeten ons toestemming geven om hun hypotheekgegevens met jou te delen. In het portefeuilleoverzicht in FAN zie je alleen klanten die dit hebben gedaan.

Welke gegevens kun je inzien?

Na toestemming van de klant, kun je de volgende gegevens inzien:

  • namen, geboortedata en adresgegevens.
  • leningnummer, hypotheekproduct en hypotheekinschrijving.
  • ingangsdatum, oorspronkelijk hypotheekbedrag, actueel hypotheekbedrag, of NHG van toepassing is, actuele hypotheekrente, eventuele einddatum van de rentevastperiode, aflosvorm, einddatum en bruto maandbedrag.
  • de bij ons bekende marktwaarde van het onderpand.
  • bij een bouwdepot: wel/niet actief, einddatum en actueel saldo.
  • als de klant aflost via een spaar- of beleggingsproduct van Florius: informatie over de waardeontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Klant met een mijnFlorius-account:

  • Bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek kan hij hiervoor kiezen in de bindende offerte
  • Hij regelt het zelf via zijn account in mijnFlorius.
  • Jij regelt het samen met hem via FAN.
  • Hij kan contact opnemen met Advies & Service, via 033 – 752 5000.

Klanten zonder een mijnFlorius-account:

  • Bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek kan hij hiervoor kiezen in de bindende offerte
  • Hij kan contact opnemen met Advies & Service, via 033 – 752 5000.

Natuurlijk kan jouw klant de toestemming altijd weer intrekken, via mijnFlorius of telefonisch (kijk op florius.nl/delen-hypotheekgegevens).

Klanten met een mijnFlorius-account kunnen dit online doen. Klanten zonder een account kunnen dit regelen via Advies & Service, telefoon 033 – 752 5000. Je ziet in het portefeuilleoverzicht alleen de gegevens van klanten die toestemming hebben gegeven. De sms wordt verstuurd naar het telefoonnummer dat hoort bij het laatst gebruikte mijnFlorius-account van de klant. Het kan zijn dat je klant het sms-bericht dus op een ander telefoonnummer ontvangt. In dat geval moet hij zijn actuele telefoonnummer eerst via mijnFlorius aan ons doorgeven. Net als iedereen moeten wij voldoen aan de geldende privacywetgeving. Voordat wij klantgegevens mogen delen, hebben wij toestemming nodig van de klant. Wil de klant zijn gegevens niet (meer) delen, dan moet hij die toestemming weer kunnen intrekken.

Stimuleer je klanten om gegevens te delen

Om je te helpen, hebben we een voorbeeldmail gemaakt die je naar jouw klanten kunt sturen.
Klantmailing delen klantgegevens