Dit zijn de voordelen

  • Acceptatie op basis van brondata: jouw klant hoeft minder documenten aan te leveren.
  • Juiste en volledige gegevens door het gebruik van (overheids)bronnen.
  • Efficiënt aanvraagproces: minder administratieve rompslomp.
  • Veilige uitwisseling van klantgegevens en minder (persoonlijke) documenten in omloop.
  • Direct inzicht in nog benodigde documenten.
  • Ook voor hypotheken mét NHG.
  • Door brondata te gebruiken kan je je eerste gesprek nog beter voorbereiden en direct de diepte in gaan.

Welke stukken kunnen komen te vervallen?

  • De werkgeversverklaring vervalt als de klant in loondienst is en de hypotheek haalbaar is op basis van de inkomensgegevens uit UWV.
  • Het identiteitsbewijs vervalt voor bestaande klanten als deze de Nederlandse nationaliteit heeft.
  • Het pensioenoverzicht vervalt.
  • Het bewijs van inschrijving echtscheiding vervalt.

Boost je dataskills met een persoonlijke brondatacoach

Maak kennis met één van onze persoonlijke brondatacoaches, jouw gids in de wereld van brondata. Samen duiken jullie in de mogelijkheden van brondata, gecombineerd met informatie van consumentendataleveranciers en jouw adviespakket. De brondatacoach laat je zien hoe brondata werkt en wat de mogelijkheden van brondata zijn. Daarnaast biedt de coach hulp bij het in gebruik nemen van de tools. Benieuwd geworden? Neem contact op met je eigen relatiemanager. Die brengt je in contact met één van onze brondatacoaches. Of neem rechtstreeks contact op via brondatacoach@florius.nl.

ONderzoek het zelf. Helemaal gratis!

Ook sneller, efficiënter én nauwkeuriger adviseren? Schakel nu gratis over naar directe toegang tot brondata met onderstaand aanbod van Ockto of Veilig Ophalen. Via je eigen adviespakket. Net als steeds meer adviseurs profiteer je van beter inzicht en onderbouwde beslissingen én van een optimale klantervaring. Bij elke hypotheekaanvraag. 
Zet nu zelf brONdata ON

2 Florius-routes om data te delen

Voor het gebruik van brondata bij een hypotheekaanvraag biedt Florius 2 mogelijkheden:

Brondata via HDN bronbericht

Als je de aanvraag voor een hypotheek indient via je adviespakket kan je voorafgaand aan het adviesgesprek je klant vragen gegevens te delen via Ockto, iWize of Veilig Ophalen. Deze klantgegevens kun je vervolgens gebruiken voor advies en bemiddeling. Bij het indienen van de aanvraag via HDN ontvangt Florius deze gegevens automatisch én gebruikt deze waar mogelijk voor acceptatie van de hypotheek.

Brondata via FAN en de Ockto-app

Bij een aanvraag voor een verhoging via FAN, kan je je klant vragen zijn gegevens te delen via de Ockto-app.

De consumentendataleveranciers

De consumentendataleverancier (CDL) zorgt ervoor dat de brondata vanuit de bron bij adviseur en Florius beschikbaar komt. Florius maakt op dit moment gebruik van deze consumentendataleveranciers:

Ockto: via HDN bronbericht én door de Ockto app via FAN
iWize: via HDN bronbericht.
Veilig Ophalen: via HDN bronbericht

We zijn in gesprek met Datakeeper om hierbij ook aan te sluiten. Zodra hierover meer te melden is, wordt deze informatie aangevuld.

Kosten en (advies)pakketten
  • De kosten die Florius is verschuldigd voor aansluiting bij de consumentendataleverancier worden niet doorberekend aan je klant.
  • Voor jouw aansluiting bij de consumentendataleveranciers berekent jouw (advies)pakket soms kosten door. Informeer bij je leverancier van het advies- of CRM-pakket.

 Hieronder lees je met welke consumentendataleverancier jouw (advies)pakket samenwerkt.

Doorloop deze stappen met je klant

HDN bronbericht met Ockto, iWize of Veilig Ophalen

Vanuit de mijnomgeving van je adviespakket nodig je je klant uit voor het delen van brondata. Afhankelijk van je adviespakket kan dit met Ockto, iWize of Veilig Ophalen. De leverancier van jouw adviespakket kan jou hier meer informatie over geven. Je klant installeert de app van de consumentendataleverancier, logt in met DigiD en kiest welke brondata worden opgehaald. De gekozen brondata verschijnen in je adviespakket en deze gebruik je bij het opstellen van jouw advies. Je verstuurt een hypotheekaanvraag naar Florius via HDN. Florius herkent de aanwezige brondata automatisch. Jouw klant ziet in het renteaanbod welke documenten nog aangeleverd moeten worden.

Brondata via FAN en de Ockto-app

Voorafgaand aan het adviesgesprek vraag jij je klant om zijn digitale klantgegevens te delen. FAN genereert een QR code. Je klant downloadt de Ockto-app. Om de Ockto sessie te starten scant hij de unieke QR-code uit FAN. Hij logt in met DigiD en kiest welke brondata worden opgehaald. Florius ziet de door de klant gedeelde brondata in FAN en gebruikt deze waar mogelijk voor acceptatie van de hypotheek. De klant ziet in het Renteaanbod welke documenten nog aangeleverd moeten worden. Jij ziet dit ook in de stukkenlijst op FAN.

Werken met brondata in jouw pakket

Leer stap voor stap hoe je effectief werkt met brondata, van klantuitnodiging tot het indienen van aanvragen. De video's hieronder bieden alle inzichten die je nodig hebt om via jouw pakket aan de slag te gaan met brondata.

Brondata Accelerate

Brondata Figlo

Hulp bij gebruik van brondata

De veelgestelde vragen over beide opties vind je hieronder in de downloads.
Klanten kunnen ieder apart brondata aanleveren. Je nodigt beide klanten apart uit voor het delen van brondata. Het is ook mogelijk dat slechts 1 van de aanvragers brondata aanlevert. Nee, dat kan niet. Wel ziet de klant in mijnFlorius welke stukken hij (nog) moet aanleveren.

Door het gebruik van brondata kunnen de volgende stukken komen te vervallen:

  • werkgeversverklaring (als de hypotheek haalbaar is op basis van inkomensgegevens uit UWV). Je moet in dit geval aangeven dat het inkomen wordt aangetoond via IBL.
  • kopie identiteitsbewijs (voor bestaande klanten met de NL-nationaliteit)
    Mijnpensioenoverzicht (indien via HDN bronbericht)
  • het bewijs van inschrijving echtscheiding.

De overige documenten zijn nog wel nodig. Er vindt een check plaats of de gegevens in de aanvraag overeenkomen met de brondata. Als dit niet het geval is, bijvoorbeeld omdat jij als adviseur de gegevens aanpast, kunnen er ook alsnog andere stukken worden opgevraagd.

Gemiddeld duurt een sessie 3 tot 5 minuten per aanvrager. Als de gebruiker de dialoog heeft doorlopen en alle bronnen verzameld zijn, krijgt hij te zien welke gegevens zijn opgehaald. Nee. Als de klant de inventarisatie doorloopt, kan alleen de complete set gegevens uit MijnOverheid en UWV worden opgehaald, en niet een deel daarvan. 
Hij kan wel per bron aangeven of hij de gegevens hieruit wil delen.
De data mogen niet ouder zijn dan 3 maanden op moment van uitbrengen van het bindend aanbod. 

Minder stukken, minder moeite

Door de gegevens direct op te halen uit betrouwbare (overheids)bronnen, hoeft je klant stukken als een identiteitsbewijs en werkgeversverklaring vaak niet meer aan te leveren. Dit betekent minder moeite voor je klant en minder administratieve rompslomp voor jou.