Product in één oogopslag

  • Flexibel bedragen opnemen (eenmalig of periodiek) en terugbetalen
  • Tijdens de looptijd niets verplicht terugbetalen
  • Alleen de maandelijkse afgesproken rente betalen
  • Aan het einde van de looptijd moet de lening terugbetaald worden

Wanneer bood de Krediet Hypotheek uitkomst?

De Krediet Hypotheek was een oplossing voor klanten die van tijd tot tijd behoefte hadden aan extra bestedingsruimte. Bijvoorbeeld omdat ze in de toekomst wilden verbouwen of een nieuwe keuken wilden kopen.

Voordelen

  • Geen verplichte aflossing tijdens de looptijd.
  • Flexibiliteit om op te nemen en terug te betalen. Je betaalt geen vergoeding bij extra aflossen uit eigen middelen.
  • Lage bruto maandlasten.

Aandachtspunten

  • De hypotheekschuld daalt niet. Aan het einde van de looptijd moet je klant de openstaande schuld aflossen met bijvoorbeeld spaargeld of de verkoopopbrengst van zijn huis. Als de verkoop niet voldoende oplevert, ontstaat mogelijk een restschuld.
  • Verlengen of verhogen van de Krediet Hypotheek is niet mogelijk.
  • De rente over opgenomen bedragen ná 1 januari 2013 is niet aftrekbaar.
  • De rente die je klant betaalt voor een Krediet Hypotheek is het variabele tarief voor een Aflossingsvrije Hypotheek met een opslag van 0,2%.
  • Als de kredietlimiet is bereikt en je klant maakt gebruik van rentebijschrijving, kan de rente niet meer worden opgeteld bij de schuld. De maandlasten worden hierdoor hoger.
  • Als je klant geen gebruik maakt van de flexibiliteit van de Krediet Hypotheek zijn er goedkopere alternatieven.
  • Als je klant zijn inkomen aanvult met opnames uit de Krediet Hypotheek, kan de klant hierdoor extra in de problemen komen.

Tijdens het adviesgesprek bepaalde jij of dit product nog bij je klant paste

We hebben de geschikte en niet-geschikte doelgroepen voor het gemak nog even op een rij gezet.

Een Krediet Hypotheek was/is voor jouw klant geschikt als hij:

  • Lage maandlasten wil en niet verplicht wil aflossen.
  • Flexibel bedragen wil kunnen opnemen als hij hier behoefte aan heeft.
  • De hypotheek aan het einde van de looptijd of bij verkoop van de woning zelf wil en kan aflossen bijvoorbeeld uit de verkoopopbrengst en/of spaargeld.
  • Het risico durft te lopen dat er bij verkoop van de woning of aan het einde van de looptijd een restschuld overblijft.

Een Krediet Hypotheek was niet voor jouw klant geschikt als hij:

  • Aan het einde van de looptijd zijn huis niet wil verkopen én hij verwacht de hypotheekschuld niet uit andere middelen te kunnen aflossen.
  • De Krediet Hypotheek gebruikt om iets te kopen met een levensduur die substantieel korter is dan de looptijd van de hypotheek, bijvoorbeeld een auto.
  • De schommelingen in zijn maandlast niet wil of kan opvangen.

Communicatie richting bestaande klanten

Bepaalde klanten die hun Krediet Hypotheek voor 1 april 2016 hadden afgesloten, ontvingen in september of oktober 2020 een brief over hun hypotheek. Het gaat om:

  • Klanten die hun Krediet Hypotheek al langer dan 14 maanden niet hebben gebruikt. En die een restschuld van € 0 (nihil) hebben. Hun hypotheek is per 1 december 2020 beëindigd;
  • Klanten die de rente laten bijschrijven op hun Krediet Hypotheek. Hierdoor loopt hun hypotheekschuld op en lopen zij een financieel risico. Deze klanten krijgen inzicht in hun hypotheek en nodigen wij uit om met ons in gesprek te gaan.

Beëindiging van de Krediet Hypotheek

Tijden veranderen. Hetzelfde geldt voor de hypotheekmarkt. Steeds meer van onze klanten met een Krediet Hypotheek maken al langere tijd geen gebruik meer hiervan. Daarom wordt de Krediet Hypotheek van deze klanten per 1 december 2020 door ons beëindigd. Zij ontvingen op 24 september 2020 een eerste brief hierover op de mat. In deze brief verwijzen we klanten ook naar de Veelgestelde vragen op Florius.nl. Het gaat om zo'n 1.200 Florius-klanten die hun Krediet Hypotheek langer dan 14 maanden niet hebben gebruikt. En die een restschuld van € 0 (nihil) hebben. Op 22 oktober ontvingen deze klanten ook nog een herinneringsbrief met dezelfde boodschap.

Uitnodiging van klanten voor een gesprek

Op 13 oktober 2020 ontvingen zo’n 250 klanten een brief op de mat waarmee zij inzicht krijgen in hun Krediet Hypotheek. Het gaat om klanten die de rente laten bijschrijven op hun Krediet Hypotheek. Hierdoor loopt hun hypotheekschuld op. In de brief lezen klanten meer over het financiële risico dat zij op langere termijn lopen, zodat zij hier bewust van worden. Daarnaast nodigen wij deze klanten uit om met ons in gesprek te gaan. Deze afspraak is geheel vrijblijvend en kosteloos en heeft als doel: klanten laten weten wat hun opties zijn zodat zij kunnen blijven wonen, zoals zij dat willen.

Uitnodiging van klanten voor een gesprek

Op 13 oktober 2020 ontvingen zo’n 250 klanten een brief op de mat waarmee zij inzicht krijgen in hun Krediet Hypotheek. Het gaat om klanten die de rente laten bijschrijven op hun Krediet Hypotheek. Hierdoor loopt hun hypotheekschuld op. In de brief lezen klanten meer over het financiële risico dat zij op langere termijn lopen, zodat zij hier bewust van worden. Daarnaast nodigen wij deze klanten uit om met ons in gesprek te gaan. Deze afspraak is geheel vrijblijvend en kosteloos en heeft als doel: klanten laten weten wat hun opties zijn zodat zij kunnen blijven wonen, zoals zij dat willen.

Hoe werkt het voor bestaande klanten met een Krediet Hypotheek?

De Krediet Hypotheek geeft je klant de vrijheid om flexibel met het hypotheekbedrag om te gaan. Met deze hypotheekvorm kan je klant geld opnemen wanneer hij het nodig heeft. Hij betaalt daarbij alleen rente over het opgenomen geld. Voor het bepalen van de renteopslag voor de leningdelen wordt uitgegaan van de totale restschuld van alle leningdelen. Dat is de daadwerkelijke opname van de leningdelen inclusief die van het kredietdeel. Een mogelijke renteopslag is pas van toepassing als je klant in een hogere tariefklasse komt door opnames te doen of rentebijschrijving binnen het leningdeel Krediet Hypotheek.

Het maandbedrag bestaat uit de variabele rente over het opgenomen saldo. Aflossen is niet verplicht maar mag altijd en is vergoedingsvrij. Afgeloste bedragen zijn ook weer opneembaar. Lees hiervoor de betreffende voorwaarden.

Meer informatie?

Meer weten over waarom wij de Krediet Hypotheek beëindigen en wat jij hiervan gaat merken als adviseur? Bekijk dan het nieuwsbericht. Meer weten over waarom wij klanten uitnodigingen voor een gesprek? Bekijk dan het nieuwsbericht hierover.

Veelgestelde vragen over klanten met een Krediet Hypotheek

We willen de klant vragen om nog eens goed na te denken of de Krediet Hypotheek nog steeds past bij zijn huidige situatie. Dit doen we door de klant bewust te maken van de risico’s en aandachtspunten, en hem te wijzen op mogelijke (goedkopere) alternatieven. De opnamelimiet zetten we niet in de brief. Wil de klant die weten? Dan kan hij in mijnFlorius controleren wat de resterende opname limiet is van zijn Krediet Hypotheek.

Goed om te weten: De klant ontvangt bij iedere aanpassing een nieuw overzicht waarop de beschikbare kredietruimte wordt weergegeven.
Het kan zijn dat de klant bij het afsluiten van de Krediet Hypotheek heeft gekozen voor de bijschrijving van de rente op de Krediet Hypotheek (rentekapitaliseren). Een gedeelte van de Krediet Hypotheek is dan beschikbaar voor opname en het restant voor de rentebijschrijvingen.

Dat kan aan het volgende liggen:

  • Het kan zijn dat de klant bij het afsluiten van de Krediet Hypotheek gekozen heeft voor de bijschrijving van de rente op de Krediet Hypotheek (‘rentekapitaliseren’). Een gedeelte van de Krediet Hypotheek is dan beschikbaar voor opname en het restant voor de rentebijschrijvingen (dit was voorheen de Fortis Plus Hypotheek).
  • Het kan ook zijn dat de Krediet Hypotheek is geblokkeerd. Dit doen wij op het moment dat de klant een betalingsachterstand heeft, of wanneer de hypotheek wordt overgezet naar ‘erven van’.
Nee, het is niet mogelijk om de Krediet Hypotheek te verlengen. Je kan de klant er wel op wijzen om de Krediet Hypotheek om te zetten naar een andere aflosvorm met een langere looptijd. Ja, als de opnamelimiet voldoende is, kan de klant na een aflossing weer een bedrag opnemen van de Krediet Hypotheek. De omzetting is adviesgevoelig. Hiervoor kan de klant contact opnemen met zijn adviseur. Deze komt dan te vervallen. Wil de klant zijn rente vastzetten? Dan is het mogelijk dat de klant een hoger rentepercentage krijgt.
  • Vraag je klant om het 'Aanvraagformulier Aflosnota Hypotheek' in te vullen. Je klant kan dit zelf downloaden vanaf florius.nl/formulieren. Hierna ontvangt hij van ons een aflosnota.
  • Heeft de klant nog een openstaand saldo? Dan staat in de aflosnota welk bedrag de klant nog moet aflossen en hoe de klant dat kan doen. Zodra de klant heeft afgelost, beëindigen wij de Krediet Hypotheek. De klant kan dan ook geen geld meer opnemen.
  • Heeft de klant geen openstaand saldo meer? Dan beëindigen wij de Krediet Hypotheek en hoeft de klant verder niks meer te doen.

Goed om te weten: Aan het beëindigen zijn verder geen kosten verbonden.

Vraag je klant om het formulier ‘Stopzetten of aanpassen betaalafspraak Krediet Hypotheek’ in te vullen. Je klant kan dit zelf downloaden vanaf florius.nl/formulieren. Vraag je klant om het formulier ‘Stopzetten of aanpassen betaalafspraak Krediet Hypotheek’ in te vullen. Je klant kan dit zelf downloaden vanaf florius.nl/formulieren. Vraag je klant om het formulier 'Krediethypotheek Machtigingsformulier' in te vullen. Je klant kan dit zelf downloaden vanaf florius.nl/formulieren. Nee. De Krediet Hypotheek heeft standaard een variabele rente. Wil de klant een andere rentevast periode? Dan moet de hypotheek naar een andere aflosvorm worden omgezet.